Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Konstnären Sandra Mujinga ställer ut på Göteborgs konstmuseum

Göteborgs konstmuseum blir först i Sverige med att visa en separatutställning med kongolesisk-norska konstnären Sandra Mujinga. Konstnären står inför ett internationellt genombrott och på museet kliver nu hennes suggestiva skulpturer in.

Det är lite som om skepnaderna kommer emot dig, tornar upp sig och sedan iakttar dig stadigt, eller så är de blyga och vågar inte komma fram. Huvorna hänger tungt, liksom jeanstyget som omsluter figurerna. En blandning av installation och skulptur, levande och stilla.

– Jag har alltid dragits till ”the gentle giant” och det som är skumt eller okänt. Figurerna har ju inga ansikten till exempel, man undrar vad som finns där under, säger konstnären Sandra Mujinga.

Det är på Göteborgs konstmuseum som hon nu gör sin första separatutställning i Sverige. Här undersöks teman som alternativa verkligheter, övervakning och synlighet, allt i ett grönt ljus, som om man var under ytan.

LÄS MER: Afrofuturismen riktade blicken mot rymden

Göteborgs konstmuseum först ut

Skulpturgruppen ”Libwá, Mókó och Nkámá” från 2019 illustrerar flera kroppsliga lager. Det som blivit skepnader insvepta i tyg är en fortsättning på arbetet ”Nokturnal Kinship”, från början ett performance med tre modeller som rörde sig i figurernas klädsel.

– Det är intressant med praktiska kläder och dialogen som tyg kan ha med kroppen, hur textil beter sig på ett eget sätt. När jag gjorde skulpturerna tänkte jag på tält och klädhängare, strukturerna som bär tyg, att det finns en ihålighet även om något blir påklätt. Så figurerna är lite som skulpturer som du kan klä på dig. Medan de själva är skal.

LÄS MER: Jenin Grill konsthall öppnar på Hisingen

Sandra Mujinga

Född: 1989 i Goma, Demokratiska republiken Kongo.

Bor: Oslo och Berlin.

Bakgrund: En master från Konsthögskolan i Malmö och har även studerat textuell skulptur på Academy of Fine Arts i Wien, Österrike. Hon har ställt ut på flera håll i världen, tidigare i år på Swiss Institute i New York och The Approach i London. Nästa år har hon en soloutställning på Munchmuseet i Oslo.

Uppmärksammade verk: En röd, storskalig installation, ”Ghosting”, från 2019 som visades på på Kunsthal Charlottenborg i Danmark. Även ”Nokturnal Kinship” från 2018 som bland annat visades på Berghain när den ikoniska klubben i Berlin blev konsthall.

LÄS MER: Lampor, tröjor och kalsonger – möt Göteborgs stora designers

Science-fiction och olika världar

Sandra Mujingas konst rör sig inom science-fiction och afrofuturism. Olika världar krokar i varandra. Själv beskriver hon det som en fil i Photoshop med alla lager som bildar helheten.

– Saker existerar i ett nätverk och jag är mer den som visar hur elementen kan förhålla sig till varandra. Hoodien är såklart ett politiskt klassplagg, man kan bära den när man inte vill bli sedd, som ett skydd i det fysiska rummet. Men sen finns det också stereotyper om vem som bär hoodie och inte, att man kan ses som farlig, säger konstnären om sina figurer i huva.

– Det är intressant vad som gömmer sig i folks föreställningar och vilka riktningar det kan ta, samtidigt är hoodien också ett praktiskt och klassiskt plagg som ju kan bäras på många vis.

Konstnären rör sig själv rent fysiskt mellan många olika platser också. Uppvuxen i Norge utbildade hon sig sedan på Konsthögskolan i Malmö, och nu delar hon sin tid mellan Oslo och Berlin.

– Jag är glad att ha båda städerna, de är så olika. Jag gillar Berlin där alla är så öppna och kreativa. Men i Norge får jag ro att producera större projekt, där har jag min familj och naturen.

LÄS MER: Guide: Så går du på museum i Göteborg

Internationellt genombrott

Sandra Mujinga har redan ställt ut på flera håll runt om i världen, och mer är att vänta. Hon arbetar med flera olika medier, som video, text, performance och skulpturellt. På Göteborgs konstmuseum kommer även det filmiska hologramverket ”Flo” från 2019 att visas.

– Hon är precis i ett internationellt genombrott så tajmingen kunde inte vara bättre, säger Jonas Sjöström som är curator för utställningen på Göteborgs konstmuseum.

Själv tycker konstnären att det är spännande att förhålla sig till många olika rum.

– Man bygger hela tiden världar. Som när man spelar tv-spel, eller hängde på Myspace, eller i sociala medier. Jag gillar att förhålla mig till olika rum och man kan se att mina verk är en fortsättning av det – att man kan omformulera någonting, antingen fysiskt eller virtuellt, och då skapas nya strukturer och sammanhang.

Sandra Mujinga Göteborgs konstmuseum
31-åriga Sandra Mujinga delar sin tid mellan Oslo och Berlin och är på väg in i ett internationellt genombrott. Hennes utställning i Göteborg blir den första på ett svenskt museum. Bild: Sjur Einen Sœvik

LÄS MER: Recension: Hundertwasser på Nordiska akvarellmuseet

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.