Sara Arvidsson: Recension: ”The Garden” av Viktor Fordell och ”The mad gardener” av Susanne Fagerlund

I Viktor Fordells konst är naturen en källa till klaustrofobi. Och i Susanne Fagerlunds utställning ”The mad gardener” uppstår nya, okända arter. Deras tekniskt innovativa verk förvandlar GP:s Sara Arvidsson till polis och framtidsforskare.

ANNONS
|

Växligheten i parker och trädgårdar förknippas ofta med något mjukt och rekreativt medan stadens asfaltsbelagda miljöer betraktas som hårda och tillgjorda. Men i realiteten är de flesta miljöer som många söker sig till när de vill andas ”frisk luft” inte mer autentiska än de man finner i en biosalong eller på ett nöjesfält. Även de är strängt kontrollerade och har tämjts efter människans behov.

I Viktor Fordells konst, som visas på 3:e Våningen, fungerar naturområdena lika mycket som en representation för ett avlägset utomhusliv som en källa till klaustrofobi. Jag tänker på ordet ”gardera”, för dessa verk strävar efter att hålla garden uppe eller åtminstone skildra tillståndet hos en person som betraktar världen från viss distans.

ANNONS

Utställningen ”The Garden”, som är ett samarbete med plattformen Nomad, är otroligt välgjord. Lokalen är så gott som nedsläckt frånsett några ljuspunkter: konstverken. Videoverket ”I live two doors down from Joy” skildrar hur det kan kännas att stå vid ett titthål i en lägenhetsdörr och se världen passera revy i en trappuppgång. Okända personer bär på säckar med tillhörigheter som troligen ska slängas. Har någon dött? Verket är märkligt eftersom det tycks insinuera att någon hemskt har inträffat samtidigt som man förstår att det är den som står och tittar – jag och andra utställningsbesökare – som är i riskzonen.

Jag förvandlas till en uppmärksam polis eller väktare, beväpnad med en kamera i stället för batong

Fordells lampskärmar som är klädda med fotograferade parkmotiv sedda ur vidvinkelperspektiv signalerar också avskildhet. Dessa ”lampor” påminner om dataskärmar. I detta mörka rum kan jag övervaka dramatiken i grönområden. Men inget ser ut att hända. Om videoverket med titthålet för tankarna till filmen ”Peeping Tom” tänker jag nu på en annan 60-talsklassiker: Antonionis ”Blow up”. Jag förvandlas till en uppmärksam polis eller väktare, beväpnad med en kamera i stället för batong. Ögonen söker instinktivt efter något misstänkt. Bakgrundsmusiken av Sonja Tofik, med surr som skulle kunna härledas till en helikopter, förstärker intrycket av brottsplats.

Susanne Fagerlunds anslående ”The mad gardener” på Galleri 54 relaterar likaså till den arrangerade naturen och den gräns som har upprättats mellan människan och allt annat som lever på jorden. Utställningens struktur är rhizomatisk, budskapet är holistiskt. Ett fotografi av en ormstjärna, ett slags sjöstjärna som också har fått bära namnet ”Medusas huvud”, fungerar som ett startskott. Djurets armar ser ut som slingrande trädrötter och de verkar aldrig ha sett dagens ljus. Den har något hemligt över sig och blir därför oförutsägbar.

ANNONS

Fagerlund har gått igenom bilder av djur som finns i Hasselbladstiftelsens och Göteborgs naturhistoriska museums arkiv och låtit dem korsbefrukta varandra

Fagerlund har gått igenom bilder av djur som finns i Hasselbladstiftelsens och Göteborgs naturhistoriska museums arkiv och låtit dem korsbefrukta varandra så att nya okända arter uppstår. Livet i framtiden ter sig fantastiskt och poröst.

Dessa undersökningar av olika organismer blir dock aldrig proffsigt tradiga som vetenskapliga studier ibland kan bli. Detta är konst. Och måhända ger konsten, snarare än vetenskapen, en mer rättvisande bild av en tillvaro som aldrig kan kartläggas fullt ut. Denna gång dyker Virginia Woolfs ”Orlando” upp i mitt huvud: djuren och växterna som härstammar från olika tider muterar och blir till glittrande queera väsen.

Viktor Fordells och Susanne Fagerlunds tolkningar av det förflutna, samtiden och framtiden är lika sanna. Den ena gestaltar en tydlig friktion medan den andra låter gränserna flyta. Deras tekniskt innovativa verk utgår från en fråga som är ständigt lika aktuell i både konsten och populärkulturen: Är det okända bara hotfullt eller kan det ses som en källa till befrielse?

Läs mer i GP Kultur:

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS