Karin Frid: Därför sågas Kung Charles nya porträtt

Nya porträttet på Kung Charles III får folk att se rött – bokstavligen. Vissa menar att kungen tycks stå mitt i ett blodbad, andra att tavlan är pinsam. Karin Frid tänker på ”Tampongate” och inser att hon gillar verket, på blodigt allvar.

ANNONS

Igår avtecknades ett nytt porträtt av Kung Charles III. Ett porträtt som är väldigt rött. Precis allt utom kungens ansikte är intensivt målat i mättade rosaröda nyanser.

Porträttet är inte bra, menar många konstkritiker liksom en stor del av allmänheten från olika håll i världen: Fult och tråkigt, pinsamt och ytligt är några av domarna. På sociala medier kommentar folk flitigt saker som att porträttets huvudperson ser ut att ”befinna sig i helvetet”.

Vad är det jag egentligen ser? Var min första tanke. Charles ansikte placerat mitt i ett blåmärke med uniform. Men ju mer jag tittade desto mer började jag fundera på ”Tampongate”.

ANNONS

När chocken lagt sig något, börjar jag gilla den här tavlan.

Att se Charles stå så stoisk, badandes i varma, närmast blodiga toner påminde helt enkelt om det ökända telefonsamtalet mellan dåvarande kronprinsen och Camilla Parker Bowles, där han skojade om att han skulle bli reinkarnerad som en tampong inuti henne. Samtalet läcktes i brittisk press på 1990-talet och lever numera vidare som en beryktad scen i säsong fem av ”The Crown”.

När chocken lagt sig något, börjar jag gilla den här tavlan. Och trots att porträttet blivit mer eller mindre nedsablat, verkar Charles också nöjd. I videon där han syns dra av skynket på den enorma målningen märks visserligen ett litet ”oj” smyga över ansiktet. Men i tavlan står han redo med sitt svärd, redo att fäktas för sin väg framåt.

En fjäril hovrar över ena axeln, som symbol för prinsens metamorfos till kung.

Konstnären Jonathan Yeo är känd för att måla kändisar. Han är också känd för att måla monokromt. Färgen röd återkommer på ett lika omslutande vis i många av hans verk. Flera porträtt av allt från politiker till filmstjärnor följer snarlika upplägg.

Så egentligen borde ingen av oss vara särskilt förvånade över verkets uttryck. Jag tycker att det är skoj. Ett oväntat val för ett kungligt porträtt, en målning som är jättestor, jätteröd och som uppenbarligen har fått folket att diskutera konst – kul!

ANNONS

Man ska heller inte glömma att Charles är en militärkär man. ”Red coats” är ett vanligt smeknamn på engelska soldater just för deras klassiska, scharlakansröda jackor. I porträttet bär Charles den walesiska vaktuniformen.

Rött är symbolen för kraft, passion och energi. Något som väl passar bra till en avbildning som inte är tänkt att vara realistisk, utan rojalistisk.

Jonathan Yeos porträtt av Kung Charles III

Porträttet beställdes av välgörenhetsorganisationen The Drapers' Company, och kommer från och med augusti att hänga i Draper’s Hall mitt i London. Innan dess går det att se på Philip Mould Gallery mellan maj och juni.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Kung Charles porträtterad i rött

LÄS MER:Drottning Camilla blir Barbiedocka

LÄS MER:Spekulationerna kring Kate speglar en riktig oro

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS