I hur många val har det inte pratats om “internetvalet”? På 00-talet skulle vi få “bloggvalet”, på 10-talet skulle Facebook påverka och nu senast var det Tiktok som skulle tippa vågen. Nästan aldrig har vi fått något sådant val, eftersom ny teknik sällan presenterar sig genom att sparka in dörrar. I stället smyger den sig in i våra liv och förändrar så långsamt att utvecklingen till slut känns naturlig.
Som det som hände måndagen den 8 april.
För då presenterades den nya Folklistan. Inte genom DN debatt eller TV4 Nyhetsmorgon, utan i en direktsändning på Youtube av svenska Youtubes största debattkanal – Henrik Jönsson (han som Magdalena Andersson undrade vem som finansierade).
Med en övertydlig symbolik sitter etablerade journalister på bänkraden och får se hur Jönsson får scoopet att presentera att Folklistan egentligen är den tidigare dokusåpadeltagaren och riksdagsledamoten Jan Emanuel Johansson projekt, och att det är han som toppar med sitt namn före Sara Skyttedal.
En perfekt regisserad scen över hur den gamla världen blivit frånåkt av den nya.
En knapp timme senare får dessa journalister jaga efter den nya världens makthavare med frågor som inte får svar, men gott om tillfällen att fota hur den nya digitala världens politiker susar iväg i väntande helikopter. En perfekt regisserad scen över hur den gamla världen blivit frånåkt av den nya.
Men också en ganska naturlig, för så här ser världen ut. Vårt fokus och mediekonsumtion har flyttat ut till nya sociala kanaler, som skapar nya makthavare. Och vi har flera exempel på hur det tidigare lett till formell makt. På 00-talet tog Piratpartiet plats i EU-parlamentet via bloggbävningar, på 10-talet knep Feministiskt initiativ ett mandat genom Facebook-stormar.
Och sedan dess har vi sett hur Sverigedemokraterna fått allt större stöd med hjälp av tangentbordssoldater. Men alla dessa politiska rörelser har tidigare drivits av politiska sakfrågor.
Det Folklistan nu testar är – räcker det att bara vara influencer? Eller “kändis” som man hade sagt på 70-talet.
Folklistan bygger på att fånga upp personer som hörs och syns – och som har nära kontakt med sina väljare. Sara Skyttedal har gjort sig ett namn genom att i traditionella sammanhang aldrig anpassa sig. Hennes många skandaler och utspel inom KD har gjort henne till en magnet för medier – men hon är fortfarande ganska svag i sociala medier.
För Jan Emanuel är det tvärtom. Han har inte haft formell makt på länge, men ett enormt digitalt inflytande. På Medieakademins Maktbarometer för 2023 listades han bland de 30 största på Instagram och plats 118 på Tiktok. Men framför allt är han eftertraktad som gäst i Youtubes och poddvärldens många debattprogram.
Det några skulle kalla populism, skulle andra kalla för väljarkontakt.
I timslånga samtal lockar han hundratusentals som tycker Johansson är en härlig krydda, en frisk fläkt – något annat. Han förkroppsligar ett svenskt politiskt intresse på plattformar som oftast avfärdas som en plats för trams.
Nu ska ytterligare fyra namn presenteras på Folklistan. Hanif Bali och Ivar Arpi hade kunnat vara kandidater, men det är svårt att se att de skulle vilja placera sig bakom Skyttedal. Mer sannolikt skulle vara kandidater med lite att förlora: Som debattörerna Joakim Lamotte eller Chang Frick, som tycker om att reta systemet.
Och kanske är också det vad som skulle kunna ta Folklistan hela vägen in i EU-parlamentet. Att väljare vill förklara för våra folkvalda vad demokrati i en ny tid handlar om: En närmare kontakt med väljare, som lyssnar och gör sig tillgängliga via sociala kanaler.
Det några skulle kalla populism, skulle andra kalla för väljarkontakt.
Det vi ser kan vara början på en ny folkrörelse.
Läs mer i GP Kultur:
LÄS MER:EU-valrörelsen liknar allt mer en dokusåpa
LÄS MER:Förbudet mot Tiktok handlar om att öka USA:s makt
LÄS MER:Makten och pengarna kommer alltid att vinna
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.