Björn Borg sponsrade Pontus Rasmusson – ofrivilligt

I en rad inlägg har Pontus Rasmusson lagt in reklamlänkar till olika företag, vilka förnekar att de har samarbeten med den kontroversielle influencern. Nu verkar det som att Rasmusson ändå fått betalt för sina inlägg – utan att företagen vetat om det.

ANNONS
|

Det var Bloggbevakning, som drivs av Camilla Gervide, som först avslöjade att Pontus Rasmusson lagt upp reklamlänkar till företag som Björn Borg, Åhléns, Tanrevel och leksakstillverkaren Micki i en rad inlägg på söndagskvällen den 2 april.

I inlägget som rör Björn Borg svarar Rasmusson exempelvis på en följarfråga om vilka kalsonger han gillar, varpå han delar en länk som leder till barnkalsonger.

Företagen själva har dock förnekat att de har något samröre med den kontroversielle influencern, både i kommentarer under Bloggbevaknings Instagraminlägg och till olika medier.

GP har utan framgång sökt Björn Borgs marknadschef Emma Lidfeldt. Hon har dock under dagen uttalat sig i tidningen Resumé.

ANNONS

– Jag har faktiskt aldrig sett något liknande förut, att en individ ljuger om att ha kontakt med varumärken som man faktiskt inte har, säger Emma Lidfeldt till Resumé.

Enligt Lidfeldt har Björn Borg aldrig varit i kontakt med Pontus Rasmusson.

– Vi har anmält inlägget men inte inlett en dialog med Pontus Rasmusson direkt, vi bedömer att det inte kommer leda någonstans. Det är helt enkelt inte värt vår tid. Vi har varit i kontakt med affiliatenätverket Metapic och han är blockerad men har enligt dem kommit åt en gammal inloggning, säger Emma Lidfeldt till Resumé.

Svarade på vilka kalsonger han gillar

Under måndagen svarade Rasmusson i ett eget inlägg att han inte har ljugit om sina reklamsamarbeten. Där delade han också en skärmdump som tycks visa utbetalningar från de olika företagen under det senaste dygnet.

”Självklart har jag samarbete med de företag jag marknadsför [...] Om företagen nu backar från att betala ut den provisionsersättning som de är skyldiga att betala återstår att se och jag kommer hålla er uppdaterade om vilka företag som inte betalar de influencers som gjort reklam för de.”

Bakgrunden är att Rasmusson använt så kallade affiliatelänkar. En affiliatelänk gör att en influencer får provision för produkter som hen tipsar om, om följare väljer att göra ett köp efter att ha klickat på influencerns länk. I det här fallet är det bolaget Metapic som stått för länkarna.

ANNONS

I en kommentar till Resumé skriver Metapic:

”Vi har inte aktivt accepterat Pontus Rasmusson i vårt nätverk och har nu tagit bort honom från plattformen. Vi tar helt avstånd från hans contentskapande.”

Har kritiserats för att vända sig till en ung publik

Pontus Rasmusson har blivit starkt ifrågasatt för sitt material, bland annat i en stor granskning av Svenska dagbladet. Han anklagas bland annat för att sprida sexualiserat material till sin relativt unga publik och för att ha tagit höga taxor för betalsamtal, vilka i många fall utnyttjats av barn.

Rasmusson har själv hävdat att han är tydlig med att samtalen kostar och har i ett mejl till Svd svarat att han inte skapar sexualiserat material, men att han däremot är flörtig som person.

”Att [andra] anser jag anspelar på sex är upp till dem. Jag lägger upp det jag själv skulle vilja se på. Man kan alltid få kritik oavsett vad man gör och allt man gör älskas inte av alla, det är så livet är. Främst på sociala medier som kan vara en plats med mycket hat och hot.”

GP söker Pontus Rasmusson.

LÄS MER:Pontus Rasmusson – det här har hänt

LÄS MER:Konsumentverket utreder Pontus Rasmusson

LÄS MER:Alla vuxna borde se Pontus Rasmusson-intervjun – tillsammans med sina barn

LÄS MER:Pontus Rasmusson utmanar vår bild av den fule gubben

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS