Jag har sysslat med datorer och informationsteknik större delen av mitt liv. Alla använder inte verktyget och många inser inte farorna med den digitala världen. När jag förr i tiden ringde, exempelvis min bank eller myndighet, kom man till växeln som snabbt kopplade mig till rätt person. Säkert och pålitligt.
Numera svarar en datorröst som ber mig välja mellan olika alternativ. Sedan frågas efter bank-id. Många äldre har ingen. Sedan ännu fler alternativ att välja mellan. En röst meddelar ofta att det på grund av många samtal kan ta tid att komma fram och besked om väntetid. Väntetiden till olika personer är ibland ganska lång, ända upp till 50 minuter. Det var onekligen enklare förr. Kanske det borde finnas en genväg med den gamla metoden som ”datorlösa” kan använda.
Många äldre ser och hör dåligt, behärskar inte tekniken. De fungerar dåligt i den nya, digitala världen. De som utformar systemen bortser ibland från att de är svårhanterliga för många användare. Många människor, särskilt äldre är inte anpassade till en digital tillvaro. Kommer problemen att försvinna när vår äldre generation försvinner eller kommer problemet angripas med enklare, effektiva informationssystem? Tanken är väl att förenkla och effektivisera tillvaron, inte försvåra och komplicera? Användarsidan är lika viktig som tekniksidan!
Bengt Bengtsson
LÄS MER:Digitaliseringen kan göra oss dummare
LÄS MER:Bedragare kan använda ditt mobilnummer – helt lagligt