Många äldre ser och hör dåligt samt har svårt för ny teknik, skriver Bengt Bengtsson.
Många äldre ser och hör dåligt samt har svårt för ny teknik, skriver Bengt Bengtsson. Bild: Martina Holmberg / TT

Vi behöver en genväg som ”datorlösa” kan använda

De som utformar systemen bortser ibland från att de är svårhanterliga för många användare, skriver Bengt Bengtsson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS
|

Jag har sysslat med datorer och informationsteknik större delen av mitt liv. Alla använder inte verktyget och många inser inte farorna med den digitala världen. När jag förr i tiden ringde, exempelvis min bank eller myndighet, kom man till växeln som snabbt kopplade mig till rätt person. Säkert och pålitligt.

Numera svarar en datorröst som ber mig välja mellan olika alternativ. Sedan frågas efter bank-id. Många äldre har ingen. Sedan ännu fler alternativ att välja mellan. En röst meddelar ofta att det på grund av många samtal kan ta tid att komma fram och besked om väntetid. Väntetiden till olika personer är ibland ganska lång, ända upp till 50 minuter. Det var onekligen enklare förr. Kanske det borde finnas en genväg med den gamla metoden som ”datorlösa” kan använda.

ANNONS

Många äldre ser och hör dåligt, behärskar inte tekniken. De fungerar dåligt i den nya, digitala världen. De som utformar systemen bortser ibland från att de är svårhanterliga för många användare. Många människor, särskilt äldre är inte anpassade till en digital tillvaro. Kommer problemen att försvinna när vår äldre generation försvinner eller kommer problemet angripas med enklare, effektiva informationssystem? Tanken är väl att förenkla och effektivisera tillvaron, inte försvåra och komplicera? Användarsidan är lika viktig som tekniksidan!

Bengt Bengtsson

LÄS MER:Digitaliseringen kan göra oss dummare

LÄS MER:Bedragare kan använda ditt mobilnummer – helt lagligt

LÄS MER:Bankerna måste göra mer för lurade kunder

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS