Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Stefan Berg
Bild: Stefan Berg

Västlänken är problemet - inte lösningen

Jag är överens med Ulf Angberg om behovet av ren luft och utbyggd kollektivtrafik. Men det är också allt, skriver Christina Lönnroth.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Slutreplik till Ulf Angberg, Trafikverket, 15/2

Vi är helt överens om behovet av renare luft och utbyggd kollektivtrafik inom och till och från Göteborg. Västlänken (VL) är inte en del av den lösningen, den är problemet!

Utifrån Trafikverkets egna underlagsrapporter och sakkunnigas analyser av dem, rättfärdigas inte dragningen Haga-Korsvägen med en uppgrävd stadskärna i 8-10 år.

Vad gäller proportioner och framtida nytta med VL, så tyvärr:

LÄS MER: Vem tar ansvar för hälsohoten

• Det tar över 50 år att tjäna in kväveoxidutsläppen från drygt 1,2 miljoner lastbilstransporter under byggtiden och mellan 92 år och aldrig att kompensera det cirka 370 000 ton stora koldioxidutsläppet (Källor:Trafikverket, Miljöförvaltningen, Sampers/Samkalk).

• Den skapar inga nya avgångar, majoriteten får längre restid och den åtgärdar inte flaskhalsarna på banorna in till Göteborg.

• Den hindrar utbyggnad av lokal kollektivtrafik och förhindrar även utbyggnad av nya järnvägsanslutningar.

• Om staden växer så det knakar hade det varit begåvat att lägga en station där behovet finns och inte i Haga, det som gör projektet så destruktivt!

Forskarna visar nu att det finns ett samband mellan luftföroreningar och risk för demensutveckling. I dystra stunder tror jag att den epidemin redan är över oss!

Christina Lönnroth