Om nu pengarna till Västlänken inte räcker till via trängselskatt, lägg då den extra kostnaden på skatten, föreslår skribenten. Arkivbild.
Om nu pengarna till Västlänken inte räcker till via trängselskatt, lägg då den extra kostnaden på skatten, föreslår skribenten. Arkivbild. Bild: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT

Svårt att fortsätta på jobbet om trängselskatten höjs

Företag som är beroende av bilburna anställda lär få problem att hitta anställningsbar personal, skriver signaturen Trött.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Min dotter har nyligen fått sista första jobb, vilket hon är glad över. Hon städar växlande tidig morgon och kvälls-/nattid på ett företag utanför stan. Det innebär att hon inte kan ta sig dit med buss på grund av arbetstiderna. Hon har köpt en billig bil och trängselskatten kostar henne 44 kronor per dag eller 968 kronor per månad - skattade pengar!

Läser att våra politiker nu vill höja trängselskatten (GP 28/4). Det hade inneburit 1 232 kronor per månad i trängselskatt för min dotter. Med en månadslön på 16 000 efter skatt skulle trängselskatten ta 8 procent av hennes disponibla inkomst. Då är kostnaden för bilen, bensinen, försäkringar, med mera inte med. Med en höjning av trängselskatten kommer hon troligen inte att ha råd att jobba kvar! För henne blir det ekonomiskt bättre att vara arbetslös igen!

ANNONS

Är det så våra politiker vill ha det? Gissar att fler anställda får liknande problem. I det långa perspektivet lär företag som är beroende av bilburna anställda få problem att hitta anställningsbar personal, det kan ju omöjligt vara bra för samhället.

Om nu pengarna till Västlänken inte räcker till via trängselskatt, lägg då den extra kostnaden på skatten så att alla får vara med och betala, inte bara de som måste använda bilen till och från sitt arbete!

Trött på oförstående politiker

LÄS MER:Ingen lyssnade när vi protesterade mot Västlänken

LÄS MER:Han ska styra över trafiken: ”Jag är inte bilfientlig”

LÄS MER:SD:s oväntade drag i Göteborg – vill satsa på cykelbanor och miljö

ANNONS