Sverigedemokraternas kommunalråd Jörgen Fogelklou (SD) vill jättesatsa på cykelbanor.
Sverigedemokraternas kommunalråd Jörgen Fogelklou (SD) vill jättesatsa på cykelbanor. Bild: Anders Ylander

SD:s oväntade drag i Göteborg – vill satsa på cykelbanor och miljö

SD i Göteborg går till val på klassisk SD-politik, med tonvikt på att få invandrare att åka tillbaka till sina hemländer genom att erbjuda bidrag. Partiet vill också göra en oväntad jättesatsning på cykelbanor – så att Göteborg inte ska se ”se ut som det alltid gjort, med bilar och spårvagnar” under nästa århundrade.
– Vi vill inte ha en grå stad där människor sitter i bilköer, säger toppkandidaten Jörgen Fogelklou (SD).

ANNONS
|

När SD i Göteborg lanserar sitt lokala valmanifest så är det inte många nya politiska förslag. Tvärtemot skulle man kunna kalla det för klassisk sverigedemokratisk politik som partiet drivit under flera år i Göteborg.

– Vi hittar inte på nya frågor, utan driver de som vi har drivit länge. Det ska vara transparent, man ska veta vad man får när man röstar på SD, säger partiets toppnamn Jörgen Fogelklou.

Ett klassiskt SD-förslag är att Göteborgs stad ska upprätta ett återvandringskansli. Nu vill också SD att stadens socialsekreterare ska börja arbeta med ”frivillig återvandring”.

– Och pratar man om återvandring måste man säkerställa att kommunen kan ge återvandringsbidrag, utbildning samt att människor som nappar på det här inte kan invandra till Sverige igen och utnyttja ett system, säger Jörgen Fogelklou.

ANNONS

Hur skulle ett sådant återvandringsbidrag se ut?

– Det måste man utreda. Jag tror att man måste hjälpa människor med ekonomiska resurser, men det är minst lika viktigt att vi får en ordnad återvandring. Vad finns i hemlandet? Finns det utbildning som saknas? Man måste titta på det brett. Att bara säga: Här har du 10 000 kronor, vill du åka hem? Det tror jag inte på.

Jörgen Fogelklou (SD).
Jörgen Fogelklou (SD). Bild: Anders Ylander

Vill ha ett grönare Göteborg

Ett annat inslag i SD:s lokala valmanifest är att bygga ut det gröna Göteborg.

Partiet vill exempelvis att området runt Västlänkens Hagastation ska bli en del av en större stadspark, som sträcker sig från Trädgårdsföreningen via Kungsparken ända bort till Hagakyrkan och Pusterviksplatsen. Spårvägen föreslås flyttas ner i tråg under markplan och parkerna skulle knytas ihop med ekodukter.

SD vill också bygga ekodukter mellan Botaniska och Slottsskogen, över Dag Hammarskjöldsleden.

– Vilken stad vill vi vara? Vill vi vara nya Shanghai eller New York? Jag tycker de är skithäftiga att besöka, men det är inte där jag vill bo. Det här ska vara parkernas stad och tyvärr bygger vi bort våra parker.

Flera andra skrivningar i valmanifestet handlar, kanske något oväntat, om klimat- och miljöfrågan. SD skriver bland annat att miljöforskning är viktigt och att kommunens insatser måste vara väl förankrade inom etablerad forskning.

ANNONS

– Klart att vi måste kroka arm med forskningen. Sedan tror jag att vi i dag har en klimathysteri. Ta IPCC-rapporten, där man tagit massa beslut utifrån IPCC:s värsta scenario. Mitt parti tycker att vi ska arbeta efter ett medelscenario.

Nyligen fick partiledaren Jimmie Åkesson stor uppmärksamhet när han sa att fler dör av kyla än värme och att det inte råder någon klimatkris ännu. Jörgen Fogelklou menar dock att hans parti inte är klimatförnekare, utan snarare klimatrealister.

Du tycker ändå att det råder klimathysteri?

– Jag förstår att människan påverkar klimatet och vi ska göra allt för att påverka så lite som möjligt, men man behöver inte vara alarmistisk för det – utan realistisk.

Jättesatsning på cyklande

SD vill också storsatsa på cykelinfrastrukturen i Göteborg. Partiet menar att detta måste prioriteras ”annars kommer Göteborg under nästa århundrade se ut som det alltid gjort, med bilar och spårvagnar som dominerar stadsbilden”.

Partiet föreslår därför cykelstråk som separeras från biltrafik och kollektivtrafik, med bullerplank och vackra planteringar.

– Du vet ju hur hur trafiksituationen ser ut. Häromdagen blev jag nästan påkörd av en cyklist och jag säger inte att det är cyklistens fel. Man kan bli påkörd i Göteborg och därför tycker jag att man ska separera, säger Jörgen Fogelklou.

ANNONS

Han fortsätter:

– Det är ett sätt där vi faktiskt kan både minska bilism och trängsel och arbeta med miljön. Men bilen har också självklart en plats i vårt Göteborg.

Det låter ju nästan som ett MP-förslag?

– Även en blind höna kan hitta ett guldkorn. Vi har visioner för Göteborg och vill inte ha en grå stad där människor bara sitter i bilköer och inte kan röra sig. Vi vill ha en levande stad där cyklister, bilister och flanörer har en given plats.

LÄS MER:Jimmie Åkesson i GP-intervju: ”Det är vi som är vakthunden”

LÄS MER:Fogelklou frias efter intern utredning

LÄS MER:SD:s dilemma – hade velat styra Göteborg med socialdemokrater

Missa inte det senaste om valet 2022

Nu kan du få alla politiknyheter, reportage och analyser som en notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Val 2022. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS