Insändarskribenten är förvånad över att en skola han kontaktade, tackade nej till att han skulle jobba där ideellt med läxhjälp.
Insändarskribenten är förvånad över att en skola han kontaktade, tackade nej till att han skulle jobba där ideellt med läxhjälp. Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

Skolor borde välkomna all hjälp som erbjuds

Lite förvånande att man inte vill ha hjälp, tycker jag. Då har lärarna kanske inte SÅ hög arbetsbelastning ändå? skriver Ulf T.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

I GP (17/9) tar en lärare upp skolans minskade resurser och som en följd därav skolpersonalens tuffa arbetssituation. Debattartikelns rubrik är: "När resurser stryps får ni räkna med en sämre skola".

Den huvudsakliga anledningen till det besvärliga läget uppges vara den ansträngda ekonomin som bland annat medfört att det "är betydligt färre vuxna som arbetar i skolorna". Debattören påminner också om att vi ska komma ihåg att det "inte är skolornas eller enskilda lärares fel att vi inte kan erbjuda det lagstadgade stöd till de barn som är i behov av sådant". Klasserna är för stora. Orsaken är "politiska beslut".

ANNONS

När jag (pensionär sedan några år) själv för en tid sedan mejlade till en skola i min stadsdel och undrade om man ville ha min hjälp med läxläsning (ideellt förstås) för eleverna fick jag svaret: "Vi har egen läxhjälp på skolan."

Lite förvånande att man inte vill ha hjälp, tycker jag. Då har lärarna kanske inte så hög arbetsbelastning ändå? Åtminstone inte på den skolan? Eller?

Ulf T.

LÄS MER:Fler elever behöver ha en ”skolmorfar” eller ”skolmormor”

LÄS MER:Janne Otterström hjälper till gratis i skolan

LÄS MER:Bristerna i svenska som andraspråk ökar språkklyftan

ANNONS