I Göteborg har dagens kollektivtrafiksystem nått sitt kapacitetstak, skriver Andreas Dahlgren.
I Göteborg har dagens kollektivtrafiksystem nått sitt kapacitetstak, skriver Andreas Dahlgren. Bild: Karl af Geijerstam

Fler knutpunkter ska ge mindre trängsel i centrum

Vi får ett robustare system med snabbare och säkrare resor på så sätt, skriver Västtrafik i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Replik

1/9 För lite plats för att kollektivtrafiken ska rulla på

Vi beklagar att du upplever att det är trångt i kollektivtrafiken. I Göteborg har dagens kollektivtrafiksystem nått sitt kapacitetstak, med trängsel och långa restider som följd. Därför behöver vi anpassa kollektivtrafiken med snabbare resor och fordon med plats för fler ombord. Nästa år kommer vi att börja trafikera med nya 45 meter långa spårvagnar för att erbjuda kollektivtrafik för fler. Att nå målet med en ökad kapacitet sker enligt planen ”Målbild Koll 2035”. I de planerna ingår också att skapa en ring runt Göteborg, så att all trafik inte ska behöva gå igenom Brunnsparken. Det finns även tankar på planskild trafik.

ANNONS

Vi försöker också skapa nya knutpunkter för smidigare byten och fler resmöjligheter. Genom att sprida ut trafiken på fler knutpunkter i staden får vi mindre trängsel i centrum och på så sätt ett robustare system med snabbare och säkrare resor.

Förarna är oerhört viktiga och gör ett fantastiskt jobb. Vi är medvetna om att arbetsmiljön kan vara utmanande och att vi måste jobba tillsammans med våra trafikföretag för att skapa bra förutsättningar.

Andreas Dahlgren, trafikstrateg, Västtrafik

LÄS MER:Västtrafik köper ytterligare 20 superlånga spårvagnar

LÄS MER:Västtrafiks förslag: Dra in fyra hållplatser i Göteborg

LÄS MER:Så ansöker du om ersättning från Västtrafik

ANNONS