Vi kan inte effektivisera barnomsorgen mer, det blir inte bra! tycker insändarskribenten.
Vi kan inte effektivisera barnomsorgen mer, det blir inte bra! tycker insändarskribenten. Bild: Pontus Lundahl/TT

Effektiviseringar gör arbetet i förskolan ännu tuffare

Man hävdar att beprövad forskning ligger till grund för omorganisationen, skriver signaturen Annika.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Förskolan har länge haft problem med bland annat stora barngrupper, budget och personalbrist. Men nu effektiviserar och omorganiserar förskoleförvaltningen in absurdum. Hela förskolor vänds upp och ner. Barn och personal flyttas runt som schackpjäser bara för att.

Vi ska äta tillsammans i grupper om drygt 55 barn på 30 minuter då nästa grupp på 55 barn kommer. Det blir stressigt och måltiderna blir inte då det där gyllene tillfället att samtala med barnen och ge dem tid och närvarande vuxna.

Vi ska även införa så kallade ”duogrupper” där det är två pedagoger per cirka 12 barn. Är det en pedagog borta är man ensam. Frånvaron bland personalen på våra förskolor är redan hög och den kommer att öka ännu mer om arbetsmiljön försämras.

ANNONS

Man hävdar att beprövad forskning ligger till grund för omorganisationen. Men jag och många andra som arbetat länge i förskolan kan också tala om det som funkar i arbetet. Den erfarenhet lyssnar man dock inte på. Vi kan inte effektivisera barnomsorgen mer, det blir inte bra!

”Annika”

LÄS MER:Inga 30 timmar på förskolan för föräldralediga

LÄS MER:500 tjänster ska bort från grundskolan

LÄS MER:Varningen efter nya förskolebudgeten: barngrupperna kan bli större

ANNONS