I ett vanligt äldreboende är det helt naturligt att man har en egen telefon, men i det här fallet handlar det om en demensavdelning för personer med stort hjälpbehov, speciellt när det gäller telefon och kommunikation, skriver insändaren i sin replik.
I ett vanligt äldreboende är det helt naturligt att man har en egen telefon, men i det här fallet handlar det om en demensavdelning för personer med stort hjälpbehov, speciellt när det gäller telefon och kommunikation, skriver insändaren i sin replik. Bild: Kent Eng

Det som är bra för personalen är bra för pappa

I dag är släktingar instruerade av äldreboendet att ringa till boendets arbetstelefon – jag tycker att det är bättre att avdelningen har ett fast nummer för de boende, skriver ”En ledsen, men hoppfull, son” i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS

12/1 Köp en mobiltelefon!

9/1 Hjälp mina gamla föräldrar att få prata med varandra

Hur är det med läsförståelsen? Inlägget handlar ju om att man INTE ska behöva ringa på avdelningens telefon, utan att avdelningen bör ha ytterligare en telefon med ett eget nummer för de boende.

På en demensavdelning klarar de boende inte av att hantera en egen telefon och ett eget nummer för dessa tolv personer underlättar för personalen, som trots allt måste assistera både vi start av samtalet och vid avslutandet av samtalet.

Är personalen för få, så behöver de inte svara utan kan först och främst fullgöra sina uppgifter. Prio ett är ju trots allt arbetet med de boende och att personalen alltid kan nås på telefon av läkare, sköterskor och internsamtal.

ANNONS

I dag vet ju inte personalen om det är ett viktigt arbetssamtal som kommer in eller om det är en släkting som ringer vilket mynnar ut i en stressad miljö. (Därav samtalet till bland andra min mamma).

I ett vanligt äldreboende är det helt naturligt att man har en egen telefon, men i det här fallet handlar det om en demensavdelning för personer med stort hjälpbehov, speciellt när det gäller telefon och kommunikation.

I dag är släktingar instruerade av äldreboendet att ringa till boendets arbetstelefon – jag tycker att det är bättre att avdelningen har ett fast nummer för de boende. Det kostar inte många tior i månaden och är en bra lösning för personalen.

En ledsen, men hoppfull, son

LÄS MER:Utmaning att få vaccinsamtycke från dementa

LÄS MER:Vill utreda koppling mellan nickar och demens

ANNONS