Kvinnor av min sort är inte betrodda som tänkande och kompetenta varelser. Den uppfattningen är den yttersta kränkningen av den fria kvinnan. Jag vill påstå att dessa feministiska pekpinnar om vad som är etiskt eller estetiskt rätt är en fortsättning på förtrycket av oss kvinnor, skriver debattören.
Kvinnor av min sort är inte betrodda som tänkande och kompetenta varelser. Den uppfattningen är den yttersta kränkningen av den fria kvinnan. Jag vill påstå att dessa feministiska pekpinnar om vad som är etiskt eller estetiskt rätt är en fortsättning på förtrycket av oss kvinnor, skriver debattören. Bild: Jacquelyn Martin

Kvinnor av min sort är inte betrodda som tänkande varelser

Det finns en falang av ”feminister” som tar sig mandat att nedskriva andra kvinnor att vara omedvetna offer för patriarkatets och kapitalismens bojor. De inser inte att de samtidigt attackerar essensen av kvinnligheten som något oönskat. Kvinnor av min sort är inte betrodda som tänkande och kompetenta varelser, skriver Kathrin Mörtel, skönhetsentreprenör.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Replik

20/12 Kvinnor luras att tro att skönhetshetsen är självförverkligande

Den uppfattningen är den yttersta kränkningen av den fria kvinnan. I Hedmans värld ska vi veta vår plats. Regler för vårt uttryck ska sättas. Gud nåde den som hävdar att kvinnlighet är medfödd, evolutionär och därmed självvald.

Hur kommer det sig att majoriteten alla kvinnor inte öppet vågar stå för att de kontinuerligt gör skönhetsbehandlingar? Vem är de så rädda för? Tänk om de är rädda för sådana som Hedman?

Jag vill påstå att dessa feministiska pekpinnar om vad som är etiskt eller estetiskt rätt är en fortsättning på förtrycket av oss kvinnor. Frågan man bör ställa sig är varför de flesta av oss kvinnor i alla tider strävat efter att uppnå den, som Hedman beskriver, ”moderiktiga” siluetten?

ANNONS

Belönar vissa beteenden

Kan förklaringen ligga i belöningssystemet? Att våra gener faktiskt utformats under evolutionens gång till att belöna vissa beteenden?

Hedman påstår vidare att det är en ”enorm” skillnad på dåtid och nutid Hon missar själv målet när hon i sin enfald tror att något förändrats under tidens gång. Det enda som ändrats från dåtid till nutid är vårt tidsutrymme att ägna åt olika former av livsnjutning.

Hårda levnadsförhållanden krymper självfallet utrymmet att ägna åt ”mindre överlevnadsviktiga” livsfrågor såsom exempelvis skönhet och kultur.

Hennes poäng är att vi kvinnor egentligen bara vill eftersträva uttryck som patriarkatet indoktrinerat oss att tro att vi önskar

Hedman påstår att kvinnans skönhetslängtan är en produkt av ”ojämlika maktstrukturer”. Vilken typ av etiskt godkända aktiviteter har hon bestämt att vi kvinnor ska få lov ägna oss åt? Får vi färga vårt hår? (Färgen sitter kvar längre än en fillerbehandling). Får vi tatuera oss eller ta hål i öronen?

”Den frigjorda kvinnan väljer sitt förtryck med övertygelse” skriver Hedman. Hennes poäng är att vi kvinnor egentligen bara vill eftersträva uttryck som patriarkatet indoktrinerat oss att tro att vi önskar. Hade vi kvinnor varit fria, som Hedman själv, hade vi aldrig strävat efter att få göra oss vackra.

Valt våra håriga ben

I Hedmans feministiska värld hade vi varit fria och då hade vi själva valt våra håriga ben, gråa hår och buskiga ögonbryn. Vi hade inte sminkat oss och heller inte haft något intresse av vackra kläder, skor eller smycken.

ANNONS

Vilka godkända aktiviteter ägnar sig då Hedman åt måntro? Eftersträvar hon någonsin den ”moderiktiga” siluetten? Gör hon sig ”vacker” ibland? På vilka grunder och under vilka maktstrukturers inflytande utför hon själv sina handlingar?

Tänk om det i själva verket är hennes helt egna evolutionära belöningssystem som i grunden driver henne. Ingen maktstruktur, varesig mannens, kapitalismens eller religionens. Tänk om hon egentligen är en helt fri kvinna men inte inser det?”

Kathrin Mörtel, skönhetsentreprenör

ANNONS