Med Karin Pleijels logik skulle H&M kunna ta lika mycket för sina byxor och skjortor som Issey Miyaki. Båda säljer ju kläder, skriver debattören.
Med Karin Pleijels logik skulle H&M kunna ta lika mycket för sina byxor och skjortor som Issey Miyaki. Båda säljer ju kläder, skriver debattören. Bild: Robin Aron

Karin Pleijel blandar bort korten gällande p-avgifterna

Karin Pleijel försvarar avgiftshöjningar på parkeringar med uppemot 1400 procent. Det är ändå modigt i en tid då alla andra kämpar för att få ner inflationen och skydda de hårt pressade hushållen, skriver Hampus Magnusson (M)

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Slutreplik

6/2 I stället för att klaga – förklara hur ni vill nå klimatmålen

28/1 Stoppa vänsterstyrets hetsjakt på bilägare

Utöver modet att testa de göteborgska barnfamiljernas tålamod finns dock inte mycket gott att säga om det hon skriver. I stället för att förklara på vilket sätt klimatet blir bättre av chockhöjda parkeringsavgifter i centrum blandar hon bort korten på ett sätt som skulle göra Joe Labero avundsjuk.

Först och främst gör hon frågan om parkeringsavgifterna på några av Göteborgs minst trafikerade gator till en fråga om kollektivtrafik eller bil. Problemet är att vänsterstyret och deras vänner i regionen inte klarar av att leverera bra kollektivtrafik till alla oss som åker kollektivt. Det beror knappast på att det hittills inte kostat en förmögenhet att parkera på kvällar och helger.

ANNONS

Därefter försöker hon med marknadsargument förklara varför det ska vara lika dyrt att parkera på gatan som i ett parkeringshus. Det går som vanligt när vänstermänniskor ska prata marknadsekonomi, det vill säga inte alls. Med Karin Pleijels logik skulle H&M kunna ta lika mycket för sina byxor och skjortor som Issey Miyaki. Båda säljer ju kläder.

Går inte ens att mäta

Den tredje försvarslinjen handlar om klimatet. På vilket sätt ett fåtal bilar i centrum, där dessutom allt fler körs på el, skulle vara avgörande för att komma till rätta med klimatförändringarna är dock oklart. Av Göteborgs samlade klimatpåverkande utsläpp står trafiken (inklusive lastbilar, bussar, arbetspendling, genomgående transporter på de stora lederna etc) för 20 procent. Frågan är om det ens går att mäta de små utsläpp som orsakas av de göteborgare som har behov av att någon gång ta bilen in till centrum på en kväll eller en helg.

Fakta är att de chockhöjda parkeringsavgifterna inte har någon nämnvärd påverkan på klimatet. Därför blir det lite lustigt när Karin Pleijel använder dessa avgifter som skäl att fråga mig vad jag vill göra i stället. Hon kunde lika gärna ha sagt att ”jag står på ett ben och visslar för klimatet – vad gör du?” Det enda hon kan tänkas uppnå med avgiftshöjningarna är en ödslig och tom innerstad, vilket drabbar den redan hårt pressade handeln.

ANNONS

Vi gör skillnad på riktigt, utan att ställa till det för handlarna och strävsamma göteborgare

Vi moderater arbetar däremot vidare, lokalt och i regeringsställning, med åtgärder som gör verklig skillnad för klimatet. Vi bygger ut fossilfri energi för att möjliggöra elektrifieringen, vi effektiviserar miljöprövningen för att skynda på den gröna omställningen, vi underlättar för cirkulär ekonomi, vi återställer våtmarker och vi stimulerar innovationskraft och teknikutveckling. Vi gör skillnad på riktigt, utan att ställa till det för handlarna och strävsamma göteborgare.

Hampus Magnusson (M), kommunalråd i opposition

ANNONS