Utöver hyckleriet innebär chockhöjningen ett hårt slag mot både göteborgarna och handeln i innerstaden. I takt med att priserna höjts och räntorna stigit har göteborgarna fått allt mindre kvar i sina plånböcker, skriver debattören.
Utöver hyckleriet innebär chockhöjningen ett hårt slag mot både göteborgarna och handeln i innerstaden. I takt med att priserna höjts och räntorna stigit har göteborgarna fått allt mindre kvar i sina plånböcker, skriver debattören. Bild: Robin Aron

Stoppa vänsterstyrets hetsjakt på bilägare

Som GP rapporterat om höjs avgifterna på vissa gator med 1 400 procent, då det blir 15 gånger dyrare att parkera. Som vanligt är det de med allra minst marginaler som drabbas hårdast av vänsterpartiernas avgiftshöjningar och hat mot privatbilism, skriver Hampus Magnusson (M).

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

I takt med att inflationen stigit har socialdemokrater och vänsterpartister snabbt pekat finger åt företag som höjt priserna. Inget företag slår dock vänsterstyrets chockhöjning av parkeringsavgifterna i Göteborg. Som GP rapporterat om höjs avgifterna på vissa gator med 1 400 procent, då det blir 15 gånger dyrare att parkera.

Utöver hyckleriet innebär chockhöjningen ett hårt slag mot både göteborgarna och handeln i innerstaden. I takt med att priserna höjts och räntorna stigit har göteborgarna fått allt mindre kvar i sina plånböcker. Detta är särskilt kännbart i januari när julklappar och elräkningar minskat hushållens ekonomiska utrymme ytterligare.

Handeln är en av de branscher som haft det allra tuffast under senare och vi läser varje vecka i GP om butiker som tvingas stänga

För handeln innebär det ytterligare en smäll efter först pandemi och därefter minskad efterfrågan på grund av inflation och räntor. Handeln är en av de branscher som haft det allra tuffast under senare och vi läser varje vecka i GP om butiker som tvingas stänga.

ANNONS

De tidigare nivåerna på avgifterna gjorde att fler hade möjlighet att ta bilen in till centrum under tider med lite trafik och därmed mindre trängsel. Den dörren stängs nu. Som vanligt är det de med allra minst marginaler som drabbas hårdast av vänsterpartiernas avgiftshöjningar och hat mot privatbilism.

Vanligtvis brukar argumenten för höjda parkeringsavgifter vara klimatet och trängsel. Med undantag för några få tidpunkter på dagen är dock innerstaden redan i det närmaste bilfri. Dess andel av de totala utsläppen är dessutom mikroskopisk, vilket gör att både miljö- och trängselargumentet faller.

Det handlar istället om en mix av symbolpolitik och motstånd mot bilen. Tyvärr rimmar det också väl med andra förslag från vänsterstyret där man bland annat vill minska antalet parkeringsplatser.

Vettiga alternativ

Problemet förvärras av att man också är dåliga på att skapa vettiga alternativ till bilen. Vi som åker buss eller spårvagn får ofta stå och frysa i väntan på försenade eller inställda turer. Ska man försvåra för bilisterna måste man i alla fall se till att alternativen fungerar. Vi moderater har exempelvis tagit initiativ för att snabbt utbilda fler bussförare.

Alternativet till chockhöjda parkeringsavgifter är att underlätta för alla trafikslag och skapa förutsättningar för en fortsatt elektrifiering och utveckling av transportsektorn. Vi har flera företag i Göteborg som är världsledande inom elektrifiering. Fråga dem om idéer. Och se till att kollektivtrafiken funkar, så att fler väljer den, men acceptera också att många familjer är beroende av bilen för att få ihop livspusslet.

ANNONS

Vägen till en renare stad går genom teknisk utveckling och att göra det attraktivt för göteborgarna att välja miljösmarta alternativ – inte genom chockhöjda avgifter, tvång och hetsjakt mot de som måste ta bilen.

Hampus Magnusson (M) kommunalråd i opposition

ANNONS