Balenciaga pudlar – ber om ursäkt efter kritiserad reklam

Det spanska lyxmodebolaget Balenciaga har fått skarp kritik för sina två senaste annonskampanjer som båda involverar barn. I den ena kampanjen poserar barn i hemmamiljöer med handväskor formade som nallebjörnar – iklädda bdsm-utstyrsel. Nu ber företaget om ursäkt.

ANNONS
|

Det har stormat en hel del kring Balenciaga det senaste. Modebolaget, mest förknippat med haute couture och Kim Kardashian, har anklagats för att proklamera barnpornografi i sina senaste två reklamkampanjer, rapporterar New York Post.

I den ena av kampanjerna syns två barn posera med nallebjörnar iklädda bdsm-liknande utstyrslar. I den andra kampanjen syns en affisch som enligt bedömare ser ut att föreställa ett domstolsbeslut i ett barnpornografiärende. Båda är kampanjer inför vårkollektionen, och lanserades i mitten av november i samband med modeveckan i Paris.

Uttalar sig ursäktande på sociala medier

Annonserna blev snabbt kritiserade och förra veckan drogs de tillbaka av modebolaget som också gick ut med en ursäkt på Instagram:

ANNONS

”Vi ber uppriktigt om ursäkt för eventuella kränkningar som vår kampanj kan ha orsakat. Våra plyschbjörnväskor borde inte ha presenterats med barn i den här kampanjen. Vi har omedelbart tagit bort kampanjen från alla plattformar."

Under måndagen publicerade Balenciaga även ett långt uttalande där bolaget tar avstånd från barnmisshandel och utnyttjande av barn. Bland annat står det att kampanjen var ”ett felaktigt val av Balenciaga, kombinerat med vårt misslyckande med att bedöma och validera bilder."

Stämmer produktionsbolag på 25 miljoner dollar

Modebolaget har också stämt produktionsbolaget bakom kampanjerna på 25 miljoner dollar, motsvarande ungefär 260 miljoner kronor, på grund av de skador som reklamerna ska har orsakat bolaget.

Balenciaga ägs av den franska lyxjätten Kering, som också äger Gucci, Yves Saint Laurent och Bottega Veneta – och spås nu få lida ekonomiska förluster i kölvattnen av reklamkampanjerna.

”Jag tror att detta kommer att ha en mycket stark inverkan på varumärket i slutändan.", säger lyxmarknadsföringsexperten Pam Danziger till The New York Post.

Kim Kardashian ryter ifrån

Även Kim Kardashian, som själv inledningsvis kritiserats för sin tystnad, har uttalat sig efter reklam-skandalen. Hon säger att hon är ”äcklad och upprörd” över kampanjerna.

”Som fyrabarnsmamma har jag blivit skakad av de störande bilderna. Barns säkerhet måste betraktas med högsta aktning och alla försök att normalisera barnmisshandel av något slag borde inte ha någon plats i vårt samhälle – punkt”, skriver miljardären på Twitter.

ANNONS

Efter att GP sökt företrädare för både Balenciaga och dess ägare Kering mejlar modehuset samma uttalande som de tidigare postat på bland annat Instagram.

Där står det bland annat att det var fel att visa de aktuella nallarna tillsammans med barn och att Balenciaga tar på sig fullt ansvar för misstagen. Modehuset skriver också att de nu ska se över sin organisation och arbetssätt liksom hur det går till när de godkänner kampanjer. Balenciaga ska också ha tagit kontakt med organisationer som arbetar med att skydda barn från övergrepp för att se hur modehuset kan hjälpa till i det arbetet.

Mailet avslutas med flera ursäkter till partners och medarbetare:

”Balenciaga upprepar sina uppriktiga ursäkter för den överträdelse vi har gjort" skriver bolaget.

LÄS MER:Kardashian "omprövar" relation till lyxmärke

LÄS MER:Laga dina kläder gratis på Göteborgs stads lappcentral

LÄS MER:Polestar dyker på börsen efter oroligheter i Kina

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS