Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Europatour-basens hyllning: "Ser gärna att vi kommer hit mer regelbundet"

För andra året i rad avgörs Scandinavian Invitation i Göteborgsregionen. Europatourens bas Mark Casey skulle inte ha något emot att fortsätta återvända.
– Jag ser gärna att vi kommer hit mer regelbundet, säger tävlingschefen.

1996 stod Forsgårdens Golfklubb i Kungsbacka som arrangör för dåvarande Scandinavian Masters. Det dröjde 22 år innan regionen återigen fick chansen att arrangera den prestigefyllda tävlingen när Hills Golfklubb i Mölndal förra sommaren fick ha hand om värdskapet.

Även i år är det Hills som gäller, men vad som händer efter det är inte klart. Mats Sterner, vd för Hills, sade i en GP-intervju nyligen att han hoppades på ett uppehåll för Hills del.

Men att det ska bli något längre uppehåll utan ett stort internationellt golfevenemang i Göteborg med omnejd verkar dock föga troligt. Åtminstone om man frågar Europatour-basen Mark Casey, som också är tävlingschef för Scandinavian Invitation.

– Jag vet att det i fjol hade varit över 20 år sedan som det var ett stort golfevenemang här. Jag ser gärna att vi kommer hit mer regelbundet, säger Casey och fortsätter:

– Vi har inte bestämt var tävlingen ska hållas nästa år, men vi uppskattar verkligen att vara på plats i Göteborg och spelarna älskar det. Det är en väldigt bra evenemangsstad. Hotellen och allt annat ligger nära och det är smidigt med allt runt omkring. Det är 10-15 minuters bilresa härifrån till stan och det är enkelt att ta sig hit från hela världen.

"En otroligt vacker bana"

Casey kan inte nog betona hur imponerad han är av Hills. Både som spelplats – och evenemangsarena.

– Det är en otroligt vacker bana och en bra klubb att samarbeta med. Ibland måste du kämpa för att få till en vy som bildskön, men här är det inte så. Det är fin utsikt överallt!

Han tillägger:

– Det är en av de finaste mötesplatserna jag har varit med och byggt ett arrangemang på.

Å andra sidan menar han att det är en utmanade bana att arbeta med, inte minst med tanke på de många kullarna och att det finns få platta ytor.

Men han är ändå belåten med hur man har lyckats få till helheten.

– Det är tillräckligt med plats för att bygga en fin golfpark och även utmed banan kunna få till det bra. Lyckligtvis behöver vi inte heller bygga för mycket utan det finns så många ställen här där du kan se bra bara som det är. Det finns inget värre än att sätta upp massa överflödigt med tält och annat på en bana där det är så fint.

Europatouren tog över driften

Förra året var det bolaget Lagardére som arrangerade tävlingen men till i år blev det i stället jätteapparaten Europatouren, med sina cirka 500 anställda, själva som fick ta över driften.

Övergången har gått relativt smärtfritt menar Casey.

– Vi har några arrangemang i Dubai, England, Spanien och Portugal som vi sköter själva. Det här är inget ovanligt för oss.

Vad har varit den största utmaningen för er?

– Att göra våra event kommersiellt framgångsrika är naturligtvis otroligt viktigt. Lyckas vi med det så kan vi investera mer pengar i turneringen. Sverige har varit ett golfland under lång tid och arrangerat flera stora evenemang. Nu vill de kanske ha något nytt och något annorlunda. Det är en utmaning för oss, att inte bara ge samma tävling varje år utan också vara kreativa och öppensinnade och förändra. Att göra annorlunda saker men ändå hålla fast vid golfens traditioner.

Vill behålla den lokala förankringen

Och även om det som tidigare nämnt numera är Europatouren själva som håller i trådarna så menar Casey att en nyckel för framgång är att behålla en stark lokal koppling.

– Vi försöker att ta in det mesta materialet från lokala företag, som tält, kontor, toaletter och allt sådant. Allt är från svenska företag. Vi har några få leverantörer som kommer hit utifrån, exempelvis som våra tv-lastbilar som åker runt. Men den mesta infrastrukturen har vi hämtat in lokalt. Det är kostnadseffektivast för oss och sedan vill vi också återinvestera i regionen där vi har tävlingen.

Just den lokala förankringen menar han också är ett förhållningssätt som allt fler börjar ta efter.

Och Europatouren vill bli ännu bättre på den punkten.

– De flesta människor runt om i världen börjar bli mer och mer medvetna och engagerade när det kommer till hållbar utveckling. Vi vet att vi flyger mycket människor och att vi flyttar saker från evenemang till evenemang, men även om vi inte kommer stoppa våra spelare från att flyga eller sluta flytta våra tv-bussar vill vi lära oss hur vi kan bli mer hållbara. Kan vi använda oss av lokala leverantörer och exempelvis försöka ha så många möten som möjligt över telefon i stället för att flyga överallt är det ett steg på rätt väg.

– I det arbetet är Göteborg och Sverige i stort väldigt progressiva. Där kan vi lära oss mycket.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.