Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

13 personer omkom vid kraschen vid Vasaplatsen för 27 år sedan, den 12 mars 1992. Bild: Anders Hofgren

Vasaplatsen 12 mars 1992

På tisdagen är det 27 år sedan den hittills mest allvarliga spårvagnsolyckan inträffade i Göteborg. 13 personer dog. 23 personer skadades svårt.

Många göteborgare minns säkert vad de gjorde på förmiddagen den 12 mars 1992.

Strax efter klockan nio ljöd hela stan av sirener som tycktes komma från alla möjliga håll på samma gång.

Alla tillgängliga räddningsenheter hade larmats till Vasaplatsen som vid det laget var ett brinnande inferno, ett kaos av skrikande, chockade, skadade och döda människor.

Mitt i kaoset och röken låg en förvriden spårvagn som kraschat in i en husvägg sedan den först krossat flera personbilar.

Spårvagnsolyckan vid Vasaplatsen för 27 år sedan är den hittills största i Göteborg.. Bild: Jacky Leissner

Början till slutet

Dramat med vagnen som i hög fart skenade nedför Aschebergsgatan hade börjat vid Wavrinskys plats på Guldheden en stund tidigare. Det var där sjuans vagn stod stilla eftersom kontaktledningen var strömlös.

För att få fordonet i trafik beordrade en trafikledare att bromsarna skulle lossas på mekanisk väg.

Tanken var att vagnarna försiktigt skulle rulla ner mot kontaktledningarna vid Chalmers så att bromsarna skulle kunna användas igen.

Det var början till slutet.

Gick inte att stoppa

När de tunga vagnarna kom i rullning gick de inte att stoppa – istället rullade vagnarna baklänges i allt högre fart nerför Aschebergsgatan mot Vasaplatsen.

En polispatrull som var plats för att bevaka manövern vid Guldheden insåg vad som höll på att hända.

GP:s förstasida den 13 mars 1992..

Med full fart och påslagna sirener körde den backen ner för att uppmärksamma och varna.

Det räddade säkert liv – men katastrofen som skakade Göteborg under lång tid var oundviklig.

Det 54 ton tunga ekipaget skenade ner för backen i vansinnesfart. Lite längre ner, vid Vasaplatsens hållplatser stod ett antal personer och väntade för att ta sig vidare till jobb och skola.

Den skenande vagnen stannade först mot en husvägg.. Bild: Peter Claeson

Kraschade in i hus

Till slut gick det inte längre.

Vid Vasaplatsen spårade vagnen ur. En öronbedövande krasch där flera bilar krossades och som till slut stoppade mot en husvägg. Flera av de som väntade vid hållplatsen hade inte en chans. De hann inte undan när de stora vagnarna kom svepande i hög hastighet.

I samband med kraschen började läckande bensin att brinna och en pelare av svart rök steg från olycksplatsen och syntes över stora delar av Göteborg.

Klockan var strax efter nio denna grå marsmorgon då ett stilla duggregn föll över stan.

Bild: Peter Claeson

Katastrofen ledde till att 13 personer fick sätta livet till och 23 personer skadades svårt.

Inget tekniskt fel

Haverikommissionen hittade inga tekniska fel på vagnarna. Den konstaterade att olyckan orsakats av att trafikledaren kopplat ur bromsarna i strid mot reglerna.

Vid det rättsliga efterspelet åtalades trafikledaren och ansvariga vid Göteborgs spårvägar.

Trafikledaren var den ende som dömdes.

Rubriceringen var vållande till annans död, vållande till kroppsskada och allmänfarlig vårdslöshet. Men eftersom han enligt rätten inte varit medveten om den risk som uppstod ansågs hans brott inte som grova och påföljden blev villkorlig dom.

Domen fick kritik

Domen i sin helhet fick hård kritik från anhöriga till olyckans offer. De anhöriga menade bland annat att ansvariga vid Spårvägen kommit undan sitt ansvar.

Tragiken den 12 mars 1992 ledde till flera förändringar i säkerhetsarbetet vid Spårvägen.

Utbildningarna för förare och trafikledare förbättrades och bromssystemet konstruerades så att bromsarna endast kunde kopplas ur med specialverktyg.

Det enda som påminner om olyckan på platsen i dag är en minnessten som hedrar offren – och märken i fastigheten där den urspårade vagnen kraschade.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.