Humor har inte alltid haft en självklar plats i reklamsammanhang - tvärtom har det tidvis setts som ineffektivt och olämpligt bland reklammakare - men idag försöker annonsörerna bräcka varandra i att vara roliga.
"Publiken vill bli underhållen, inte känna att vi försöker sälja något. Folk kommer att ge mer uppmärksamhet åt en humoristiskt reklam än en som är allvarlig med fakta. Därmed blir de lättare att påverka", skriver Mark Levitt på Mark Levitt på Partners and Levitt tillika professor i marknadsföring vid New York University i en artikel.
Forskningen kring humor som verktyg i reklam är begränsad, men den lilla som finns tyder på att dess effekt inte nödvändigtvis är högre än annan reklam.
"Humor i reklam tenderar att förbättra varumärkeskännedomen, men gör varken att vi minns den bättre, ökar budskapets trovärdighet eller köpviljan", summerar Levitt.
Humor kan också skilja sig åt mellan länder olika länder
- Det har hänt att globala företag har försökt slå ihop oss till en marknad och köra samma reklam, men det har inte funkat. I England är man också mycket råare än i Sverige, säger Einar Korpus som skrivit boken "Skrattar hela vägen till butiken" till Copyfabriken.
Det finns dock exempel på reklamfilmer som funkar över språkgränserna, som när Heineken visar reaktionen när en grupp män upptäcker en "walk in"-frys full med öl.
En sak tycks alla vara överens om: Reklam som får oss att dra på smilbanden får vår uppmärksamhet, något som blir allt viktigarenär tv-tittaren sitter med en fjärrkontroll i ena handen och en smart mobil i andra.
Varje år bänkar sig cirka 100 miljoner amerikaner framför tv:n för att titta på footballspektaklet Super Bowl. Men här är det ingen som springer på toan i reklampausen - tvärtom!
Företagen är beredda att betala upp till 39 miljoner kronor för en 30 sekunder lång reklamfilm och humorn har blivit ett viktigt verktyg för att hålla tv-tittarna fastnaglade vid tv:n. Annonsörerna tävlar om att göra den roligare reklamfilmen, ju galnare desto bättre.
Humor i reklam fanns långt innan Super Bowl lyfte den till en egen konstform, men ingen annan plattform har satt den i sådan fokus.
Vi har samlat 25 klassiska reklamklipp från hela världen som fått ett eget liv utanför produkten den försöker sälja:
Lär dig engelska
Old spice
Vad tänker du på?
Du kommer aldrig se på glass på samma sätt igen
Whassup
Björn åker på stryk
Det är ju världens hoolabaloo här borta
Flicka med sinne för dramatik
Zlatan: Vi kan mysa lite?
Valsång
Fulöl
Hårdingen som inte tål prutt
Du, var är brudarna
"Men snälla Åke"
Hundens nya trick
Undvik att ditt hus sprängs
Fotoautomaten
Använd kondom
Du är på biblioteket, dumbom
Musfällan
Budweiser-grodorna
Vi har hela kvällen
Drick inte okänd yoghurt
Gör som pandan säger