Staden där de urbana odlingarna tar stor plats

Vin, jordbruk och cykel – Almere är Nederländernas yngsta och grönaste stad. Här är staden där företagen tävlar om att komma fram med de mest hållbara lösningarna.

ANNONS
|

– Här handlar det om att vara i nuet, säger Shirley Van Oostrom, som driver Life Contains Beautiful Things, en vingård med Bed & Breakfast i Oosterwold utanför Amsterdam.

Hon klipper vinrankorna och förklarar att de tre druvvarianterna trivs bra i det nederländska klimatet. Många ser nya möjligheter när landet ser ut att bli ett nytt vinland allt eftersom klimatet värms upp. Förutom det lokala vinet serverar Shirley buffelburgare med mozzarella och skivade tomater, där samtliga produkter är lokalt producerade.

Oosterwold är ett område som tillhör staden Almere – som gemensamt bildar den yngsta och mest hållbara staden i Nederländerna.

ANNONS

Landet som inte bara är ett av världens mest tätbefolkade har även den andra största jordbruksexporten i världen, efter USA, vilket skapar stora utsläpp på den lilla ytan. Det är något som den nederländska regeringen nu vill ska minska. Det vill även Almere ändra på genom att satsa på sina urbana jordbruk i Oosterwold som bildades för sju år sedan. Besluten i kommunen kommer från de runt 4 000 invånarna, som hittills har byggt runt 1 800 hus, där det egentligen inte finns några krav på vilken stil byggnaderna följer, där arkitekter alltså får fritt spelutrymme. Riktmärket är dock att drygt hälften av marken måste ha urbana odlingar, vare sig det det gäller vinrankor, fruktträd, grönsaker eller bikupor.

Ett grönt kollektiv

Många bygger i klimatsmarta trähus och har egen energiförsörjning genom solpaneler på taken. John och Dionne van Diepen byggde sitt hus för fyra år sedan och John berättar att det än så länge bara är en fjärdedel av alla hus i Oosterwold som är sålda, där planen så småningom kommer att vara 15 000 hus med plats för dubbelt så många invånare.

John och Dionnes hus är energineutralt, där överskottsenergin från solpanelerna kommer att gå ut till det gemensamma elnätet där målet blir att kunna sälja elen till ett kommunalt energikollektiv. Likadant ser det ut för matförsörjningen i området.

ANNONS

– Livsmedel ska inte komma från en mataffär, säger John och förklarar att invånarna har satt igång en slags byteshandel med olika matvaror, där man helt enkelt ger bort det man har i överflöd och tar emot det man behöver.

Samtidigt visar Dionne upp förvandlingen utanför huset där det numera rinner en smal kanalliknande å omgiven av växter som pollineras av bin.

– Här odlar vi våra egna grönsaker, säger Dionne.

Gemenskapen går som en röd tråd genom Oosterwold, där skapandet av en gemensam infrastruktur för energiförsörjning och avloppsvatten är en självklarhet, samtidigt som det saknas direkta gränser eller staket som delar upp tomterna, där det i stället finns stigar mellan husen som uppmuntrar besökare att ta sig fram på cykel eller till fots på tomterna som därmed ses som en gemensam egendom.

Transporter under gemensamt tak

Och att samarbeta när det gäller transporter och att hitta det bästa sättet för att hållbart ta sig fram är något som ett växande Almere-bolag satsar på. Gaiyo har tagit fram en app som samlar alla transporter under samma tak, vare sig det rör sig om delade biltjänster, elcyklar, elskotrar, kollektivtrafik, parkeringar eller en kombination av samtliga. Gaiyo har funnits i tio år och namnet som betyder "översikt" på japanska ska hjälpa de tiotusentals användarna runt om i landet, och snart även på andra håll i västra Europa, att göra rätt transportval, enligt bolagets affärsutvecklare Thijs Muizelaar.

ANNONS

– Tidigare gjorde alla bilappar att resorna i stället blev försenade, säger han.

Affärsutvecklaren på Gaiyo Thijs Muizelaar. Företagets idé är att samla alla typer av hållbara transporter under samma tak.
Affärsutvecklaren på Gaiyo Thijs Muizelaar. Företagets idé är att samla alla typer av hållbara transporter under samma tak. Bild: Jonas Gratzer

Målet med appen är att minska antalet bilresor i det tätbefolkade landet, där just bilar leder till stora köer på vägarna i de stora städerna, och genom att erbjuda alternativa transporter så vill Gaiyo därmed minska utsläppen.

– Vi vill att folk ska strunta i att ta bilen och vi fokuserar i stället på att integrera kollektivtrafiken i samhället genom smarta resekombinationer, säger Thijs Muizelaar.

Gaiyo har utvecklat sin app som för samman kollektivtrafiken i de nederländska städerna och på landsbygden. Bolaget samarbetar med en rad företag som står bakom till exempel de tusentals elskotrar och elcyklar som går att hyra på Gaiyo-appen. Där finns även möjlighet att se publika laddningsplatser och smart placerade parkeringsplatser.

Almere

Almere ligger på andra sidan IJmeer-sjön, en halvtimme från Amsterdam. Almere som är Nederländernas yngsta stad växer snabbt sedan havet pumpades bort i mitten av 1960-talet och ny mark anlagdes, och idag har staden runt 220 000 invånare, på mark som egentligen ligger upp till fem meter under havet. Oosterwold som är en del av Almere och som är runt 43 kvadratkilometer stort har som mål att producera tio procent av Almeres livsmedel. Oosterwolds urbana fält täcker hittills runt 18 kvadratkilometer och är ett av de största urbana jordbruken i världen.

Källa: Almere stad.

När laddningen blir allt viktigare

Laddning av fordon leder vidare till ett annat av Almeres bolag som har satt staden på kartan på sistone. Alfen är stadens största arbetsgivare med runt 1 000 anställda, varav de flesta i Almere, och bolaget har ökat i raketfart de senaste åren med en årlig tillväxttakt på 43 procent. Mycket av ökningen beror på att det numera rullar allt fler elbilar på de europeiska vägarna som därmed behöver olika laddningslösningar. Alfen är en viktig länk i elnätet inte bara i Nederländerna utan även i Europa genom tillverkningen av transformatorstationer, energilagringssystem och laddstationer för elfordon.

ANNONS

– När både befolkningen och ekonomin växer så behöver vi mer el, säger strategichefen Dico Van Dissel och förklarar att det har blivit ett allt större fokus på lokal energianvändning genom decentraliseringen av elnätet.

Strategichefen Dico Van Dissel på företaget Alfen laddar sin elbil.
Strategichefen Dico Van Dissel på företaget Alfen laddar sin elbil. Bild: Jonas Gratzer

Batterilagring är Alfens snabbast växande segment och sedan nya billiga elbilar hela tiden pumpas ut på vägarna så växer samtidigt marknaden för publika laddningsstationer snabbt. EU har redan satt tuffa krav i rullning där samtliga nytillverkade bilar från 2035 inte får ha några utsläpp, och där många biltillverkare redan har satt det målet fem år tidigare. Dico Van Dissel är optimist när det gäller nya tekniker kring batterilösningar som har färre sällsynta jordartsmetaller och där fordonsflottan framöver även har vätgas med i mixen.

– Vi hänger med i den utvecklingen.

Sedan Shirley Van Oostrom lämnade Amsterdams hektiska liv för några år sedan är det grönt fokus på Oosterwolds vingård som gäller för henne och maken.

Att bosätta sig utanför storstaden gör att paret kan ta vara på stadslivet när de känner för det, men ändå känna lugnet som odlingarna medför.

– Det är en bra balans, och här ute sätter man verkligen av tid till trädgårdsskötseln och känner sig mer nära till jorden, säger Shirley medan hon fortsätter trimma några vildvuxna blad på vinrankorna.

ANNONS

– När jag odlar vindruvor får jag verkligen ro inombords.

Nederländerna

Nederländerna är runt en tiondel av Sveriges yta med en befolkning som närmar sig 18 miljoner. Omkring en tredjedel av landet ligger egentligen under havsytan, om det inte vore för skickliga ingenjörer som har byggt vallar, kanaler och fördämningar. De främsta anledningarna till att Nederländerna lyckas vara den andra största jordbruksexportören i världen är att landet är platt, har bördig jord, har rätt klimatförhållanden och temperatur för jordbruk – vilket leder till perfekta förhållanden för uppfödning av boskap och fjäderfä. Landet har även den senaste jordbrukstekniken där bland annat robotar används till grönsaksbearbetning.

LÄS MER:Nederländsk stad ska tillåta prostitution hemifrån

LÄS MER:Beslutet i Amsterdam: Stoppa cannabis

LÄS MER:Skattjägare härjar i nederländsk by efter naziguld

LÄS MER:Nybyggt i Bangladesh för att stå emot naturens krafter

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS