Stillbild från Preems reklamfilm med Gunde svan och sjungande grenar.
Stillbild från Preems reklamfilm med Gunde svan och sjungande grenar. Bild: Skärmdump från Youtube

Konsumentverket kritiserar Preems reklamfilmer med Gunde Svan

I Preems reklamfilmer vandrar den Gunde Svan omkring i en skog bland sjungande grenar och säger att drivmedel görs av trädgrenar. Nu kritiseras företaget för att överdriva sin positiva miljöpåverkan – något som GP visade på redan i vintras.

ANNONS
|

I januari granskade Göteborgs-Posten Preems reklamfilmer där Gunde Svan bland annat går omkring i skogen och säger:

– Skogen är fantastisk. Förutom allt virke så blir det restprodukter över. Som den här grenen, säger Gunde Svan.

Granskningen visade att företaget förvisso använder tallolja i produktionen, men att den stora majoriteten av drivmedlet de säljer inte innehåller något förnybart bränsle.

Talloljan används även för tillverkningen av en ny bensinprodukt hos Preem. Den har dock högre andel fossilt innehåll än dieseln som görs av tallolja. Över 90 procent av verksamheten utgörs med andra ord av fossila bränslen.

LÄS MER:Gör Preem verkligen drivmedel av rester från skogen?

LÄS MER:Stoppa Preems skamlösa greenwashing-kampanj

Består av slakteriavfall

Reklamfilmerna nämner inte heller att Preem är ett av de företag som står för mest koldioxidutsläpp i Sverige. Eller att drivmedlet består av lika mycket holländskt slakteriavfall som rester från skogen.

ANNONS

Nu får Preems reklamfilmer, som bland annat visats på TV3 och TV4, kritik av Konsumentverket. I beslutet skriver myndigheten:

”Konsumentverkets bedömning är att marknadsföringen ger en genomsnittskonsument ett helhetsintryck av att Preem Evolution bensin och diesel enbart innehåller förnybart innehåll fast så inte är fallet. Konsumentverket anser vidare att Preem genom de aktuella reklamfilmerna överdriver den positiva miljöpåverkan som Preem Evolution bensin och diesel påstås ha.”

Gunde Svan har tidigare sagt till GP att det var intresset för skogen som gjorde att han ville fronta reklamkampanjen.

– Jag kände ganska snabbt att de menade allvar att de verkligen ville göra skillnad. Det är bara ett litet steg, men måste lära sig gå innan man börjar springa, sa han i januari.

Preem ska bedöma kritiken

Myndigheten tycker att Preem borde förtydliga att talloljan bara är en tillsats i det fossila bränslet. Sammantaget bryter drivmedelsföretaget mot god marknadsföringssed. Nu har de en månad på sig att lämna in ett yttrande till Konsumentverket. Sedan tar myndigheten ställning till hur de ska gå vidare med ärendet.

LÄS MER:Grönt ljust för Preemraff trots utsläppen

LÄS MER:Domstol säger sitt – fortsatt kamp om Preem

ANNONS