Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Var 45 sekund ska en ny gondol avgå.

Linbanan över älven rycker allt närmare

I dag startar arbetet med detaljplanerna för den nya linbanan över Göta älv. Projektet ska stå klart 2021.

– Nu drar vi igång själva hantverket med planerna. Strax före jul hoppas jag att vi ska kunna återkomma och visa hur det faktiskt kommer att se ut, säger Inger Bergström, arkitekt på stadsbyggnadskontoret.

För att hinna med att få allt på plats så kommer kommunen att driva parallella processer med detaljplaner, projektering och bygglov. Västtrafik uppskattar att linbanan kommer bli en av de fem mest använda linjerna och ha ungefär samma kapacitet som en spårvagnslinje. Enligt Johan Zandin (V), ledamot i byggnadsnämnden, så kommer den extra kapaciteten att behövas när Göta älvbron stängs.

– Det är inte bara för att vi har ett 400-årsjubileum som vi vill bli klara snabbt. Linbanan kommer också behövas för att avlasta när vi ska byta från den gamla Göta Älvbron till den nya Hisingsbron. Under perioden utan spårvagnstrafik över älven är det bra om linbanan kan finnas på plats, säger han.

De exakta placeringarna av linbanans ändhållplatser vid Wieselgrensplatsen och Järntorget är ännu inte bestämda. Dessutom kan linbanan behöva byggas i etapper, bland annat eftersom Lundby sjukhus ska flyttas till Frihamnen. 
Linbanan innebär en stor förändring av stadsbilden, menar stadsarkitekten Björn Siesjö.

– Det här blir ett väldigt påtagligt tillskott till stadssiluetten. Vi måste anstränga oss för att inte bara göra en linbana, utan en vacker linbana. Det är 70 meter höga pyloner så det är inga tandpetare precis, säger han.

Projektet är unikt i sitt slag och så omfattande att överklaganden nästan med säkerhet kommer att komma, enligt byggnadsnämndens ordförande Ulf Kamne (MP).

– Då är det viktigt att vi gjort processen så bra att det inte finns något att klaga på, säger byggnadsnämndens ordförande Ulf Kamne (MP).

Axel Josefson (M) framhåller vikten att se till nyttan med projektet:

– Det innebär stora förbättringar. Man kommer kunna ta sig mellan Lundby och Järntorget på 4-5 minuter, säger han.

Överklaganden kan komma att försena processen med flera år, just för att projektet är det första i sitt slag. I vanliga fall är mark- och miljööverdomstolen den högsta instansen men eftersom en linbana aldrig förut prövats rättsligt så skulle ett ärende även kunna tas upp av Högsta Domstolen, enligt Inger Bergström, arkitekt på stadsbyggnadskontoret.

– I så fall skulle det försenas med två år ungefär, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.