På tisdagseftermiddagen kom beskedet att fackförbundet Kommunal hotar med att lägga skyddsstopp inom all spårvagnstrafik i Göteborg.
Det är det yttersta verktyget som skyddsombuden har i samband med en ohållbar situation där ombuden bedömer att det finns risk för liv och hälsa. Skyddsstoppet innebär att allt arbete då avbryts.
Bakgrunden till skyddsstoppet är att förarna på Göteborgs spårvägar under lång tid krävt att dörrarna längst fram på spårvagnarna ska stängas av, på samma sätt som gäller inom busstrafiken.
LÄS MER:Göteborgs spårvägar: granskningen i korthet
Kommunal larmar om oro
Johan Kanmert är Kommunals skyddsombud och ledamot i sektion Trafik på Göteborgs spårvägar.
– Förarna är oroliga på grund av det här, säger han.
Enligt honom har facket inte fått något gehör från arbetsgivaren – trots att parterna har fört dialog under två månaders tid.
– Det har gått ganska lång tid och sedan har ingenting hänt, säger han.
– Spårvägen har ett konstigt sätt att få saker och ting gjorda. Vi trodde att vi lyckades pressa igenom det här kravet i fredags – men det har inte verkställts.
LÄS MER:Göteborgs spårvägar: Ingen kan ställas till svars för fusket inom banteknik
Stoppet uppskjutet
Efter hotet om skyddsstopp har parterna suttit i förhandlingar under tisdagseftermiddagen. Drygt 30 minuter innan skyddsstoppet skulle verkställas kom besked att beslutet skjuts upp. Spårvagnstrafiken kommer att rulla på som vanligt under tisdagen.
– Vi har träffat Kommunal och skyddsstoppet är hävt och framflyttat till klockan 15 på onsdagen, säger Annette Johansson, kommunikationschef på Göteborgs spårvägar.
Det har gått två månader, är ni inte senfärdiga här?
– Vi har inte sagt nej till detta. Det handlar helt om hur vi ska lösa avvägningen mellan olika risker.
Spårvägen har omvärderat
Enligt spårvägen kom kravet från förarna redan i mars när coronaviruset bröt ut i Sverige.
– Bussbolagen stängde framdörrarna, men det gjorde inte vi på grund av säkerhetsskäl eftersom det behövs en utrymningsväg längst fram i fordonen, säger Annette Johansson.
Skulle ni inte bara kunna sätta upp tejp?
– Om du har tejp så kanske folk går rakt igenom den tejpen ändå. Det kanske inte räcker med tejp och den som kliver på spårvagnen passerar som vanligt.
Enligt spårvägen handlar dialogen nu om att spärra framdörrarna på de nyare spårvagnarna, M31 och M32, samt att spärra av på en av två framdörrar på äldre M28 och M29.
Det låter som att ni har vänt i frågan?
– Vi har omvärderat skulle jag vilja säga. Vi måste säkerställa säkerheten men det finns olika aspekter av detta, exempelvis förarnas arbetsmiljö. Det handlar om att hitta en bra kompromiss ur det perspektivet.
Kommunal har uppfattat det som att parterna var överens om åtgärder så sent som förra veckan, men enligt spårvägen fanns aldrig någon överenskommelse och deras uppfattning är att frågan var under dialog.