Västlänkens pengar snart slut – oklart hur arbetet ska hållas igång

På torsdagen gjordes ett nytt fruktlöst försök att hitta mer pengar till Västlänken. Sedan tidigare har Trafikverket meddelat att budgeten är helt tömd i januari eller februari.
– Ett av grundproblemen är att Trafikverket och staten verkar utgå från att de enorma kostnadsökningarna skulle vara ett gemensamt ansvar. Så är det inte, säger kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S).

ANNONS
|

Trafikverket, Göteborgs kommun och Västra Götalandsregionen hade ett möte på torsdagen för att försöka komma fram till hur Västlänkens fördyring ska finansieras. Sedan tidigare står det klart att tågtunneln blir mellan 4,1 och 7,1 miljarder kronor dyrare än vad som man tidigare räknat med.

Det är inte första gången parterna träffats för att försöka komma fram till en lösning. Men hittills har det inte gått att hitta någon gemensam linje.

Kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S).
Kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S). Bild: Paul Wennerholm

Trafikverkets ansvar

Kommunen och regionens inställning är att Trafikverket är beställare av tågtunneln och därmed får hantera fördyringen internt eller genom att be om mer statliga pengar. Göteborg och Västra Götalandsregionen resonerar som så att de har uppfyllt sina delar av avtalet inom Västsvenska paketet. Nu väntar kommunen och regionen på att Trafikverket ska göra detsamma.

ANNONS

– Det är inte Göteborg som upphandlat Västlänken, som arbetat med projektet eller varit inblandat när det gäller konflikter med entreprenörer, förseningar och fördyringar. Det är ett statligt projekt. Detta är en fråga för Trafikverket och regeringen, säger Jonas Attenius.

Trafikverket har tidigare meddelat att man avser att flytta pengar från andra poster inom Västsvenska paketet och föra över till Västlänken. Tanken var att göra det för att kunna hålla Västlänkens verksamhet igång tills en mer permanent lösning har kommit på plats.

”Den tillfälliga lösningen som kommer tillämpas innebär att medel som ännu inte avtalats inom Västsvenska paketet nu nyttjas i avvaktan på långsiktig hantering”, skrev Jörgen Einarsson, Trafikverkets regiondirektör, i ett sms till GP 24 november.

Men den lösning var Göteborgs kommun helt oförstående inför.

– Det måste Jörgen Einarsson ta upp i ledningsgruppen för Västsvenska paketet i så fall. Och framför allt måste han ha politiska beslut i Göteborg, Halland och Västra Götalandsregionen. Det finns 20 miljarder till Västlänken. Inte något mer, sa Magnus Sigfusson, Göteborgs kommuns samhälls- och omvärldsdirektör då.

Sedan dess har inget hänt mellan parterna. Frågan om finansiering har, enligt samstämmiga uppgifter till GP, inte diskuterats mer förrän på torsdagens möte.

Kan behöva stoppa arbetet

Samtidigt är situationen sådan att om det inte går att få fram mer pengar så kan arbetena med Västlänken behöva stoppas. Det har tågtunnelns projektchef Bo Larsson sagt i en intervju med GP tidigare.

ANNONS

– Då får man ha en planering för hur lång tid det tar att stoppa produktionen, sa han i en intervju med GP i november.

Enligt de prognoser som har tagits fram kommer Västlänken behöva 2,9 miljarder under 2024 och 2,4 miljarder för 2025, för att fortsätta arbetet. Efter det finns inga prognoser presenterade.

Frågan om Västlänkens eventuella obestånd har inte heller gått obemärkt förbi för de entreprenörer som bygger tågtunneln. NCC, som är inblandade både i bygget av Centralen-etappen och Korsvägen-etappen, har själva ställt frågan till Trafikverket om det finns någon anledning för NCC att oroa sig över situationen.

– Vi tog upp detta på ett möte med Trafikverket i november, i samband med Trafikverkets uttalanden om att pengarna var på väg att ta slut. Svaret från Trafikverket var att vi inte behövde vidta några åtgärder, säger NCC:s presschef Amelie Winberg.

Inga svar om finansiering

GP har upprepade gånger under torsdagen, genom sms och samtal, försökt få kontakt med Trafikverkets regiondirektör Jörgen Einarsson, som också deltog på mötet och som ansvarar för frågan om Västlänkens finansiering. Han har inte återkommit. Därför har inte GP kunnat få något svar på hur produktionen ska kunna vara igång om inga pengar finns.

Västlänkens projektchef Bo Larsson.
Västlänkens projektchef Bo Larsson. Bild: Paul Wennerholm

Västlänkens projektchef Bo Larsson ställer upp en intervju men menar att alla frågor om finansiering hanteras av Jörgen Einarsson.

ANNONS

– Vi jobbar på med de direktiv som vi får. Just nu är det full produktion som gäller och vi jobbar utifrån det. Kommer det andra direktiv får vi hantera det då.

Du har ju själv sagt att pengarna är slut i januari eller februari, och att man kan behöva avbryta arbetet om ingen finansieringslösning tas fram. Nu är januari en och en halv vecka bort och under den tiden ligger dessutom jul- och nyårshelgerna. Du måste väl själv undra över den här situationen?

– Nej, jag har fokus på full produktion och planerar för nya upphandlingar. Det är mitt fokus, säger Bo Larsson.

LÄS MER:Snabbare tidsplan möjlig för Västlänkens etapp vid Korsvägen

LÄS MER:Västlänken måste få mer pengar i början av nästa år

LÄS MER:Förslaget: Låt kranskommunerna betala för Västlänken

LÄS MER:Trafikverket vill styra om pengar till Västlänken – Göteborg säger nej

LÄS MER:Västlänkens finansiering förhandlas – jakten på fler miljarder inledd

ANNONS