Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda nattliga tåg från Sverige till europeiska städer. Utredningen ska vara klar i april men som ett första steg föreslår nu verket att den första nattlinjen ska gå mellan Malmö och Köln.
Susanna Elfors är en av initiativtagarna till den populära Facebookgruppen Tågsemester och välkomnar förslaget.
– Jag har sett en stor efterfrågan bland folk i gruppen på bättre förbindelser till Europa och att det i dag är ett stort problem och jättekrånglig för människor att ta sig ut i Europa på semester med tåg. Nattågen kommer att få en stor betydelse även för de många tjänstemän som jobbar i Bryssel och behöver tågpendla upp och ner. Senast jag var i Bryssel var det många byten och förseningar och vi fick övernatta i Hamburg, säger Susanna Elfors.
Ankomst kl 06.00 i Köln
LÄS MER: Tåget till kontinenten – experternas bästa råd
LÄS MER: Därför döper SJ om X2000
Enligt Trafikverkets tänkta tidtabell skulle det ta 14 timmar från Göteborg till Bryssel för de resenärer som tar ett tidigt kvällståg från Göteborg till Malmö för att hinna med nattåget till Köln klockan 19.40. Ankomsten till Köln är beräknad till sex på morgonen.
Anna Fällbom är enhetschef för trafikavtal och transportnät vid Trafikverket.
– Vi har valt Köln för att det därifrån finns många andra resemöjligheter och kommer man dit klockan sex på morgonen så kan man vara i Bryssel halv nio och Amsterdam vid halv tio, säger hon.
Fakta: Restider från Göteborg
Tänkta tågresetider från Göteborgs central med nya nattlinjen mellan Malmö och Köln och vidare till andra europeiska städer.
Hamburg: 7 timmar och 45 minuter
Berlin: 9 timmar och 30 minuter
Amsterdam: 13 timmar
Prag: 13 timmar och 30 minuter
Bryssel: 14 timmar
London: 16 timmar
Paris: 16 timmar
Milano: 18 timmar
Barcelona: 21 timmar
Malaga: 26 timmar och 30 minuter
Källa: Trafikverket
Enligt planerna ska tågen kunna börja rulla varje natt tidigast om två år. I framtiden kan även en nattlinje bli verklighet mellan Stockholm och Hamburg och på ännu längre sikt även till andra större städer. Men det finns många frågetecken som kräver fortsatt utredning.
"Trångt på stationerna"
– Vi måste hitta en operatör som har fordon och kan köra ingång trafiken efter regeringens önskemål. Nattågsvagnarna i Sverige är för breda för att köras nere i Europa medan europeiska vagnar kan köras i Sverige. I de större städerna i Europa, som Köln och Hamburg, är det trångt på stationerna och vi måste hitta plats och tid för våra tåg, säger Anna Fällbom.
Anna Elofsson, forskare inom långväga resande vid Chalmers tekniska högskola:
– På de nattåg som finns i dag är platserna utsålda så det finns helt klart en efterfrågan på fler nattåg men också på bättre anslutningståg vidare till olika städer i Europa.
Hon poängterar också att den pågående klimatdebatten bäddar för ett ökat tågresande.
– I dag pratas det ju om både flygskam och tågskryt. Men vi vet inte vilka de nya nattresenärerna är ännu, är det personer som i dag inte reser alls eller personer som byter från flyg till tåg? Frågan är också om det går att få balans ekonomiskt för operatören då resandet är högt under högsäsong under semestertider men inte lika högt under lågsäsong, säger hon.
Själv föredrar hon tåg och åker mest inom Sverige och ofta tur och retur mellan Stockholm och Göteborg, både privat och i tjänsten.
LÄS MER: Emanuel Karlsten: Flygskammen har bytts mot tågskryt
Fakta: Tänkt tidtabell Malmö – Köln
Städer i kursiv stil visar möjliga byten och ankomsttider till dessa destinationer med start från Malmö 19:40 på kvällen:
Köpenhamn 20:40
Odense 22:00
Århus 21:00
Kolding 22:40
Köln 06:00
Amsterdam 09:28
Frankfurt 07:41
Stuttgart 09:08
Munchen 11:08
Basel 10:47
Aachen 06:50
Bryssel 08:36
Paris 10:05
London 11:57
Källa: Trafikverket.