Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Två X 2000-tåg på sträckan Göteborg-Stockholm byter under januari och februari namn till X 40 000 för att belysa skillnaderna i koldioxidutsläpp jämfört med flyget. Bild: SJ

Därför döper SJ om X 2000

Snabbtåget X 2000 har fått ett nytt namn, i alla fall under en period. Två tågsätt som trafikerar sträckan mellan Göteborg och Stockholm heter numera X 40 000. Syftet är att belysa skillnaden i koldioxidutsläpp gentemot konkurrenten flyget.

Två av SJ:s snabbtåg som går mellan Göteborg och Stockholm har fått nya namn sedan årsskiftet. Det välkända X 2000 har blivit till X 40 000.

Men det handlar inte om någon uppdaterad modell, utan en reklamkampanj för att belysa skillnaderna i koldioxidutsläpp.

Tågbolaget menar nämligen själva att en flygresa mellan Sverige två största städer motsvarar 40 000 tågresor på samma sträcka.

– Många häpnar när de hör att det faktiskt går att resa 40 000 gånger med tåget på sträckan Stockholm–Göteborg innan en kommer upp i samma mängd koldioxidutsläpp som vid en enda flygresa. Siffran i sig är svindlande men också ett bevis för att vi har möjlighet att påverka vår framtid genom att göra medvetna val i vardagen, säger Maria Höglund, som är marknadschef på SJ, i ett pressmeddelande.

De skriver att en anledningarna bakom är att SJ köper hundra procent förnybar el från vattenkraft där hälften är märkt med Bra Miljöval som ställer högre miljökrav på elproduktionen. En annan anledning sägs vara att en elmotor har högre verkningsgrad än en motor som drivs av fossila bränslet samt att tåget återför energi till systemet vid inbromsning.

De specialmärkta tågen kommer att rulla under januari och februari.

LÄS MER: Göteborgståg har fått namn - ska heta Trainy McTrainface

Forskare: "Tåg absolut bäst"

Jörgen Larsson, docent inom hållbar konsumtion på Chalmers tekniska högskola, har forskat kring hur stora utsläpp olika transportalternativ genererar. Han ligger också bakom sajten klimatsemester.se där konsumenter själva kan söka på sina resor och hur de påverkar klimatet.

Enligt honom kan man använda sig av olika metoder.

– Utfallet för tåg påverkas av hur stora utsläpp man räknar med att den el som de använder orsakar. Det finns olika sätt att räkna på det. SJ väljer att räkna på det sättet som gynnar deras produkt. Men man kan inte säga att de gör fel i någon direkt bemärkelse.

På klimatsemester.se baseras uträkningen på ett genomsnittsutsläpp från nordisk elproduktion. Då motsvarar en flygresa mellan Göteborg och Stockholm långt mycket mindre än med SJ:s kalkyl – endast 16 tågresor. Men då räknas inte bara vind- och vattenkraft, utan även kärnkraft och lite kolkraft.

– Jag har inte räknat på deras sätt. Men från vind- och vattenkraft blir det nästan inga utsläpp alls. Då kan det bli så enormt som 40 000.

I korthet – vilket är det mest klimatsmarta sättet att resa mellan Göteborg och Stockholm?

– Det är absolut tåg. Det går inte att slå. Om man kritiserar SJ ska man komma ihåg att det är klart bättre än att flyga. 16 gånger bättre enligt våra beräkningar – 40 000 gånger bättre enligt SJ. Oavsett är det en enorm skillnad.

FAKTA: Så har SJ räknat

SJ utgår från den el som de köper vilket är el från förnybara källor, vattenkraft i det här fallet. De skriver att de har räknat i enlighet med de internationella standarder för hur man ska räkna på utsläpp från transporter.

Tåg:

Energianvändning: 0,055 kWh/personkilometer. Siffran avser X 2000-tåg, medelbeläggning.

Koldioxidutsläpp från produktion av vattenkraftsel: 0,059 gram CO2/kWh. Siffran inkluderar förluster i allmänna elnätet och i bannätet.

0,055*0,059 = 0,0033 gram CO2/personkilometer. Tågsträckan Stockholm–Göteborg är 455 km.

0,0033 gram CO2/personkilometer = 1,5 gram CO2 för en tågresa Stockholm–Göteborg.

Flyg:

Koldioxidutsläpp: 59 kg CO2 för en flygresa Stockholm Bromma–Göteborg Landvetter.

Källor: SJ, Vattenfall EPD 2018 (Environmental Product Declaration) för produktion av vattenkraftsel, SAS Emission Calculator.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.