M/S Stockholm byggdes på Götaverken 1948.
M/S Stockholm byggdes på Götaverken 1948. Bild: Privat

Ägare förnekar att Stockholm ska skrotas

Världens äldsta kryssningsfartyg, M/S Stockholm, tillverkat på Götaverken i Göteborg, har registrerats för ”uppstyckning”. Men nu förnekar ägaren att fartyget ska styckas upp och återvinnas. Skeppet ska säljas – men kan användas vidare.
Fartyget blev känt världen över när det krockade med Andrea Doria som sjönk.

ANNONS
|

Fartyget har haft namnet Astoria de senaste åren och byggdes på Götaverken i Göteborg 1948. Det är världens äldsta kryssningsfartyg, känd under namnet M/S Stockholm, och gjorde resor över Atlanten, mellan Göteborg och New York.

Men enligt uppgifter från Trade winds news har fartyget gjort sin sista tur och sålts till ett Puerto Rico-baserat företag för en hemlig summa för att styckas upp och återvinnas.

Nu förnekar dock ägaren till fartyget uppgifterna. Försäljning pågår, enligt ägaren, men skeppet kan komma att användas även i fortsättningen.

Sveriges största

När fartyget byggdes var det, med sina 160 meter, det största passagerarfartyget, med sina 160 meter som byggts i Sverige. Jämfört med andra fartyg som gick över Atlanten var skeppet dock litet.

ANNONS

Det kunde ta mellan sju och 20 dagar att åka mellan Göteborg och New York, beroende på vädret, berättade sjuksköterskan Inez Hilmersson, som mönstrade på 1948, för GP:s Göteborgiana tidigare i år. Speciellt när det var orkan.

– Då var alla dörrar låsta och allt löst surrat. Mitt jobb var att trösta och lugna. När jag försökte ta mig fram i trappor och korridorer blev ena benet jättekort och det andra långt. Men jag hade bra balans och tack och lov inga anlag för att bli sjösjuk, säger hon.

Ombord delades passagerarna upp efter förstaklass och andraklass och hölls åtskilda på olika plan.

Tragisk kollision

Så en dimmig julikväll 1956 blev M/S Stockholm känt världen över efter en tragisk olycka. M/S Stockholm och dess 534 passagerare var på väg från New York, när det kolliderade med den italienska lyxkryssaren Andrea Doria, som var på väg åt andra hållet.

M/S Stockholm lyckades hålla sig flytande trots hål i fören, men Andrea Doria drabbades av slagsida och sjönk. Ombord på det italienska fartyget fanns 1 134 passagerare. 56 personer omkom.

M/S Stockholm lagades sedan vid Betlehem Steel i New York, och såldes till Östtyskland. 1960 gick hon dock på grund i Sandhamn.

ANNONS

Därefter har fartyget sålts vidare och bytt namn flera gånger. De sista turerna gjorde hon under namnet Astoria.

MS Stockholm

Fartyget byggdes på Götaverken i Göteborg 1948.

1956 kolliderade det med den italienska Atlantgångaren Andrea Doria som sjönk.

Fartyget har sålts flera gånger, bland annat till Östtyskland, och haft olika namn.

Sedan 2016 har det gått under namnet Astoria.

Hösten 2020 gick fartyget sina sista turer.

LÄS MER:Allt är borta - utom en sak

ANNONS