Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Slakthuset ska bli nytt hipstermecka i Gamlestan

Kommunala bolaget Higab ska lägga "åtskilliga miljoner" och "stora pengar" på att göra om Slakthusområdet i Gamlestaden till en plats för mat och kultur. Delar av arbetet har redan inletts och framåt årsskiftet kommer det att börja märkas.
– Vi vill gärna se något ruffigt och experimentellt i den här industrihistoriska miljön, säger Johan Karlsson, marknadschef på Higab.

Sedan tidigare står det klart att Göteborgs slakthusområde i Gamlestaden, som ligger inklämt mellan stora trafiklösningar som Röde Orm och vattendragen Göta älv och Säveån, ska utvecklas från industriområde till ett hipstermecka.

På lång sikt ska det göras en ny detaljplan för området, men det kommer att dröja många år. Den väntas vara klar först 2023/2024 och efter det skulle det återstå byggtid innan allt var färdigställt.

– Ett alternativ hade varit att vi sitter på händerna och väntar tills vi har en ny detaljplan och kör igång sen. Här har vi valt att vara aktiva och testa lite spännande verksamheter under fem år eller vad det kan ta, säger Johan Karlsson, marknadschef på Higab, som äger Slakthuset.

LÄS MER: Slakthusområdet ska bli Göteborgs matcentrum

"Det är stora pengar"

I slutet av oktober fattade det kommunala bolaget Higabs styrelse ett investeringsbeslut om en omställning av området på kort sikt. Omställningen har en uppskattad kostnad på flera miljoner, men bolaget inte vill offentliggöra prislappen.

– Vi pratar om åtskilliga miljoner som ska läggas på det här. Det är stora pengar, säger Johan Karlsson.

Men för att lokalerna ska kunna användas måste de byggas om. Det handlar om uppvärmning, att skapa tillräcklig många in- och utgångar, brandskydd och ren hygienfaktor.

Sammanfattningsvis: Kortsiktiga åtgärder som gör att lokalerna kan hyras ut så snabbt som möjligt.

Vill locka mat och kultur

Higab äger ungefär 20 000 kvadratmeter i uthyrningsbar yta, och drygt 8000 av denna är det som kommer att hyras ut de närmsta åren.

Vad ska in här då?

– Det vi vill göra nu är att sätta platsen på kartan. Vi vill tillåta nytänkande entreprenörer, som samverkar med platsens själ, att etablera sig här.

LÄS MER: Planen: Så ska Slakthusområdet hottas upp

I industrimiljöerna vid Slakthusområdet har det tillverkats mat i olika former och på olika sätt i över 100 år. Och det är detta som Johan Karlsson menar är just denna platsens själ.

– Det är ju något som vi vill ta vara på. Det är lätt att tänka att vi ska ha närproducerad mat, matproduktion i enklare form. Vi pratar hantverksmässigt, småskalig restaurangverksamhet och kultur av olika slag. Det handlar om att hitta det som drar åt platsen själ, att man tangerar värdena som finns där, säger Johan Karlsson.

– Vi vill gärna se något ruffigt och experimentellt i den här industrihistoriska miljön. Det är det som kommer att göra det helt unikt.

Området förändras successivt

Redan framåt årsskiftet kommer förändringen att börja märkas. Då ska Higab bland annat ha satt upp nya ljussättning som ska markera för göteborgarna att något nytt är på gång. Processen kommer dock att pågå successivt över de kommande åren.

– Vi har en dialog med flera intressenter som är jätteintresserade. Just nu är det lite hemligt och av olika skäl går vi inte ut med det. Men vi kommer att göra det successivt. Folk är jättevälkomna att höra av sig till oss, vi har 8000 kvadratmeter och söker med ljus och lykta efter kreativa entreprenörer, säger Johan Karlsson.

En del liknelser har tidigare gjorts till Meat packing district i New York, danska Kødbyen i Köpenhamn, eller Stockholms slakthusområde vid Globen?

– Vi jobbar absolut inte med att försöka efterapa något annat. Vi kommer försöka skapa något eget som är unikt för Göteborg.

LÄS MER: Slakthusområdet blir scen för teater om Youtubeskytten

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.