Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Skrällen: Bakslag för Skeppsbroplaner – igen

Demokraterna och de rödgrönrosa partierna kör över alliansen och Socialdemokraterna om Skeppsbron. Genom att skicka tillbaka ärendet till P-bolaget vill de få fram i ljuset hur stora förlusterna för staden kan bli.
– Den här återremissen kommer bara resultera i en sak. Fördröjning och fördyring, säger Axel Josefson (M).

Efter åratal av turer såg stadsutvecklingsplanerna med bland annat bostäder, kontor och restauranger ut att kunna fortsätta. För ett par veckor sedan kom alliansen och Socialdemokraterna överens om en väg vidare. Partierna var beredda att acceptera en förlust på nästan 860 miljoner kronor för projektet, och även att behålla mixen av hyresrätter och bostadsrätter, vilket är dyrare än om man hade valt att minska ned andelen hyresrätter, liksom ett underjordiskt p-garage med 700 p-platser.

– Det handlar om att få till en levande stadsdel vid vattnet. Husen ska inte bli några monotona glaslådor, utan byggas på ett sätt som människor uppskattas, säger Jonas Attenius (S).

Men på torsdagens fullmäktige gick de rödgrönrosa partierna Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt Initiativ, ihop med Demokraterna och körde över alliansen och S.

V, MP och FI har tidigare velat slopa planerna på garaget, och Demokraterna har velat lägga planerna på is.

Strax innan mötet lämnade partierna in ett yrkande om en minoritetsåterremiss, och under mötet blev det klart att ärendet skickas tillbaka till Parkeringsbolagets styrelse.

Partierna menar bland annat att behovet av p-platser på Skeppsbron är 350, medan det planerade parkeringsgaraget inrymmer 700 platser och att kalkylerna är otydliga.

"Skyfflar ner pengar i älven"

Martin Wannholt (D) konstaterar att många partier uppenbarligen är beredda att låna pengar för att bygga Sveriges kanske dyraste p-platser.

– I princip halva garaget kommer att stå tomt, enligt våra trafikplanerare. Det finns inte efterfrågan på dem, säger han.

Han säger också att staden kommer att behöva göra prioriteringar för att klara av välfärden i spåren av coronakrisen.

Emmali Jansson (MP) är inne på samma spår.

– Det blir lätt absurt att se hur S och alliansen skyfflar 800 miljoner kronor rakt ned i älven, säger hon.

Beslutet om en återremiss innebär att en ekonomisk kalkyl, riskbedömning och förtydliganden om kajgaraget ska göras.

I bolagets styrelse har de rödgrönrosa partierna och D tillsammans majoritet.

– Vi hoppas att P-bolagets styrelse kan förtydliga hur stora förluster vi pratar om, och hur osäkert underlaget är, säger Daniel Bernmar (V).

Han säger att kostnaderna riskerar att driva parkeringsbolaget på randen till konkurs och vill att bolaget tydliggör att det går att lägga fram mindre omfattande förslag, med färre parkeringsplatser, för att minska kostnaderna.

"Agerar ansvarslöst"

Axel Josefson (M) säger att oppositionens agerande är ansvarslöst.

– I sak kommer inte det här att förändra något. Jag noterar att de inte lägger fram något nytt förslag, utan bara är emot, säger han.

Att oppositionen har majoritet i P-bolagets styrelse gör ingen skillnad, enligt Axel Josefson.

– Parkeringsbolaget är ett kommunalt bolag och jag förväntar mig att de följer kommunfullmäktige. Det ar de skyldighet att göra, oavsett vilket parti de tillhör.

LÄS MER: Alliansen och S eniga om framtiden för Skeppsbron

LÄS MER: Kraftig kritik mot nya överenskommelsen om Skeppsbron

FAKTA: Här är överenskommelsen mellan alliansen och S

• Förutsättningarna för detaljplaneändringar, för att skapa mer exploatering av kvartersmark, ska utredas.

• Samtal mellan staden och fastighetsägarna ska hållas för att sondera intresset för högre exploateringsgrad

• Fastighetsnämnden ska redovisa andra planer som väger upp för Skeppsbrons underskott.

• Yttre gestaltning ska var traditionell, klassisk arkitektur. Det ska säkerställas genom avtal mellan staden och exploatörerna.

• Nyproduktion i kvarteret Redaren ska bli hyresrätter i samverkan med kommunala AB Framtiden.

• Arbetet med att se över kostnaderna för pirer och allmän platsmark ska fortsätta.

• De olika kvarteren och fastigheterna ska intäktsoptimeras.

• Det underjordiska parkeringsgaraget blir kvar.

• Älvstranden Utveckling får i uppdrag att samordna så att yrkandets inriktning efterlevs.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.