Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Samuel Haugstvedt är projektledare för MatRätt.  Bild: Erika Linnea Persson
Samuel Haugstvedt är projektledare för MatRätt. Bild: Erika Linnea Persson

Räddningsmissionen vill öppna matbutik med matsvinn

Räddningsmissionen planerar att öppna en butik med matsvinn i Göteborg där ekonomiskt utsatta kan handla för en tredjedel av vad produkterna skulle kosta i en vanlig butik. Målsättningen är att öppna i början av 2020.

Räddningsmissionen har tillsammans med Axfood planer på att öppna Göteborgs första "Social supermarket" i början av nästa år. Matbutiken ska sälja matsvinn i form av fräscha matvaror, varorna ska säljas till rabatterat pris till ekonomiskt utsatta. En liknande butik finns redan i Stockholm.

Varför vill ni öppna den här typen av butik?

– Det finns tre mål, ett är att minska matsvinnet – ungefär en tredjedel av den mat som produceras slängs, andra målet är att bekämpa matfattigdom, och det tredje är att kunna erbjuda arbetsträning i butik och på lagret för de som står utanför arbetsmarknaden, säger Samuel Haugstvedt, projektledare för MatRätt, Räddningsmissionen.

Letar lokal

De håller just nu på att leta efter lokal för matbutiken MatRätt, man tittar på flera områden i Göteborg, som i centrum, Gamlestaden och på Kortedala torg.

Butiken vänder sig i första hand till ekonomiskt utsatta. Man kan bli medlem om man har försörjningsstöd eller liknande.

– Om man blir medlem får man handla varor för en tredjedel av priset i butik, icke medlemmar får handla för två tredjedelar.

Äpplen som inte är perfekt

Matsvinnet kommer de att få från de stora livsmedelskedjorna, livsmedelsproducenter och grossister. Utbudet som kommer att finnas tillgängligt, är i stort sett alla livsmedel som finns, menar Samuel Haugstvedt.

– Med det beror också på vad vi får in, det kommer vara begränsat till en viss del. En del varor kommer att ha kort datum. Det kommer vara fräscha varor som inte säljs i butik av någon anledning, kan vara äpplen som inte är perfekta, mat med kort datum, transportskadade förpackningar och förpackningar med felaktiga etiketter.

MatRätt kommer att drivas som en social franchise, men målsättningen är att affären framöver ska kunna bära sig själv ekonomiskt.

Vad händer nu?

– Vi jobbar nu intensivt med finansieringen och vill gärna ha bidrag från både privatpersoner och företag för att kunna ro detta i hamn, säger Samuel Haugstvedt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.