Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Elisabet Lann, kommunalråd (KD) blir ordförande för nya äldrenämnden. Bild: Jonas Lindstedt

Lann (KD): ”Personalen lämnades åt sitt öde under pandemin”

Elisabet Lann (KD), ansvarig för äldrefrågor i kommunstyrelsen och från årsskiftet ordförande i den nya äldrenämnden, tycker att äldreomsorgens personal fått oförtjänt mycket skit under pandemin.
– Det kom aldrig en manual för vad de skulle göra. De lämnades åt sitt öde, säger hon.

Vid årsskiftet försvinner stadsdelsorganisationen och ansvaret för äldreomsorgen flyttas över till en egen nämnd. Ordföranden för nämnden väljs formellt av kommunfullmäktige senare i höst, men förslaget från alliansstyret kommer att bli Elisabet Lann, kommunalråd för Kristdemokraterna.

Sedan tidigare har hon ansvar för frågorna i kommunstyrelsen så det är till stor del mot henne Daniel Bernmar (V) riktar sin kritik när han säger att det saknades en tydlig ledning under pandemin, något som i den externa granskningen formuleras att det brast i styrning och ledning.

Saknade direktiv uppifrån

Elisabet Lann håller inte med.

– Det fanns en central organisation där allt handlade om krisen, men allt nådde inte helt vägen ut. Där någonstans brast det, och ibland av en slump. På vissa ställen var helt enkelt chefen sjuk och borta i två veckor, säger hon.

Men hon ser det också som ett problem att det inte kom tillräckligt snabba och tydliga direktiv uppifrån.

– Vi har expertmyndigheter som ska uttala sig om vilken skyddsutrustning man ska använda och så vidare. Det är viktigt att respektera. På flera områden gick vi ändå före, för att vi kände att råden dröjde för länge. Men då kan det bli lite av ett chanstagande.

Varje dag under våren kunde vi höra på de myndighetsgemensamma presskonferenserna att landets strategi var att skydda de sköra grupperna, som de äldre. Men Elisabet Lann tycker inte att det fanns en sammanhållen strategi i den meningen att det fanns en tydlig plan som löpte från de ytterst ansvariga och ned till personalen på golvet.

– Det var oklart vad äldreomsorgen skulle göra för att uppfylla sin del av strategin. Det framgick aldrig. Jag tycker att alla de som jobbat i äldreomsorgen fått oförtjänt mycket skit. Det kom aldrig en manual för vad de skulle göra. De lämnades åt sitt öde.

En strid om hygienrutiner

Rapporten visar också att sådant som basala hygienrutiner inte fanns på plats överallt – det borde väl funnits i flera år?

– Jo, så är det och det är klart att det är allvarligt. Basala hygienrutiner är helt grundläggande. Jag vet att det har varit en mångårig diskussion mellan chefer och anställda om ringar och lösnaglar till exempel. Den borde vara död en gång för alla nu.

Rapporten visar också att skyddsutrustning saknades, kunde ni från centralt håll gjort mer i den frågan?

– Nej, det gjordes fruktansvärt mycket från centralt håll. Vi prövade alla vägar för att köpa in. Jag har väldigt svårt att se att vi kunde gjort mer.

Elisabet Lann säger att hon kände en viss lättnad när hon fick ta del av KPMG:s rapport. Slutsatserna bekräftar det hon själv redan sett och de åtgärder som vidtagits tycks ha varit de rätta.

– Vi står ändå inför en höst, där vi kan få nya utbrott. Och då är det bra att veta att vi landat i rätt lösningar.

Stärkt fokus på de äldre

Att kommunen vid årsskiftet går över till en ny organisation tror hon också kommer att göra att man kommer tillrätta med en del av de problem som varit.

– Nu kan vi få en nämnd med fokus och intresse för äldrefrågorna och en förvaltning med spetskompetens.

Vad blir viktigast för dig i den nya rollen?

– Det viktigaste för äldreomsorgen i Göteborg är att stärka fokuset på den äldre. Vi har sett i flera rapporter att det funnits ett svagt brukarfokus i Göteborg. Där behöver vi ett skifte – och får vi det kommer det att lyfta andra saker också.

LÄS MER: Utredning klar: Stora brister i hanteringen av coronasmittan på äldreboenden i Göteborg

LÄS MER: Här är coronalarmen inifrån Göteborgs äldreboenden

LÄS MER: Hygienrutinerna som skulle rädda de äldre brast

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.