Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Klart för byggstart på Skeppsbron

Efter en lång serie av bordläggningar och återremisser under flera års tid kan bygget på Skeppsbron ta fart. Det beslutade kommunfullmäktige under torsdagen.
– Den här tomten har varit ett grustag nu under x antal år, utan att vi kommit framåt, säger kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M).

Utanför stod demonstranter som protesterande mot bygget av det underjordiska p-garaget och parkeringsplatser med en prislapp på närmare en miljon kronor styck.

Men det var en sista försök att stoppa ett beslut som redan var så gott som klart i och med att alliansen och Socialdemokraterna – som tillsammans har en majoritet i kommunfullmäktige – på förhand förklarat att de var beredda att gå till beslut.

”En tragisk dag”

Det var också uppgivna tongångar under debatten från de partier som är emot projektet.

– Det är en tragisk dag i dag eftersom vi vet att vi har en majoritet av politiker här inne som inte vill ta till sig fakta, säger Martin Wannholt (D).

Han pekar på att Fastighetskontoret i sin rapport visat på att de ekonomiska riskerna är ännu större än vad som tidigare var känt.

– Vi tyckte att det fanns tillräckligt innan, men det finns alltså ännu mer. Det är dags att börja på något bättre. Det beslut som vi fattar i dag innebär att S och alliansen skickar ned 1,2 miljarder kronor rakt ned i älven – och då är ändå inte riskerna medräknade, säger Martin Wannholt.

Även Daniel Bernmar (V) var uppe och beklagade beslutet, redan innan det formellt var fattat.

– Det är med sorg i hjärtat jag står här i dag. I klimatkrisens Sverige är den här typen av lösningar för länge sedan passé. Inte ens miljardbelopp hindrar de här reaktionära bilpopulisterna att driva det här projektet framåt. Vi har visat att det går att driva det här framåt på annat sätt, säger han.

Bilen behövs även framåt

Socialdemokraterna gruppledare Jonas Attenius försvarade ställningstagandet att gå vidare med bygget på Skeppsbron. Och bygget av det underjordiska garaget.

– Bilen har en plats även framåt. Det är en viktig del i Göteborgs trafiksystem. Det är en hel del av göteborgarna som använder bilen i sin vardag. Jag instämmer i att vi ska utveckla kollektivtrafiken, men det ena utesluter inte det andra, säger han.

Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) konstaterade att det mycket väl kan vara så att man hade behövt fatta andra beslut – men att det i så fall skulle ha gjorts för flera år sedan. Nu är det dags att komma vidare.

– Den här tomten har varit ett grustag nu under x antal år, utan att vi kommit framåt.

Maxtak för kostnaderna

Han kritiserade också de partier som är emot projektet för att de saknar ett annat alternativ till den detaljplan som finns.

– Det är lätt att säga att man inte vill, men de som är emot det här har inget eget förslag om hur vi ska göra i stället. Det är inte säkert att det blir billigare att avbryta allting, säger han.

Detaljplanen för Skeppsbron godkändes av kommunfullmäktige redan 2014. Redan då fanns en kritik mot projektet eftersom det, trots att det handlade om ett bygge på attraktiv mark centralt i staden, gick med förlust.

Sedan dess har förlusterna växt med närmare ytterligare en miljard kronor, efter det att kostnaderna bland annat för gator och parker visat sig bli betydligt högre än vad de första beräkningarna visade. Som en följd av det stannade arbetet av och har nu stått stilla sedan hösten 2017.

Under hela den tiden har kommunpolitikerna, utan framgång, försökt pressa ned kostnaderna. Som en sista markering för att visa hur olönsamt bygget är lyckades de partier som är emot projektet att få igenom ett tilläggsyrkande som slår fast att nettoförlusten inte får blir större än de 860 miljoner kronor som de senaste beräkningarna säger.

LÄS MER: Förslaget till politikerna: Gör om planen för Skeppsbron

LÄS MER: Hotellägaren riktar skadestånd mot staden – om Skeppsbron avbryts

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.