Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Göteborgs sex nya spårvagnar av modellen M33 fick i veckan körförbud efter att en underleverantör missat att testa en funktion. Bild: Stefan Berg
Göteborgs sex nya spårvagnar av modellen M33 fick i veckan körförbud efter att en underleverantör missat att testa en funktion. Bild: Stefan Berg

Körförbudet hävt för Göteborgs nya spårvagnar

I veckan tvingades Göteborgs spårvägar att parkera sina nya spårvagnar på grund av ett missat säkerhetstest. Körförbudet infördes i måndags efter ett larm från leverantören, men kunde hävas på fredagen.
– Det är en säkerhetsanordning som kallas dödmansgrepp, säger Johan Henriksson på Göteborgs spårvägar.

Göteborgs sex nya spårvagnar av modellen M33 är utrustade med ett fotstöd i förhytten. Stödet måste hållas intryckt av föraren under färd och skulle trycket upphöra stannar fordonet direkt.

Johan Henriksson är chef för enheten ny spårvagn och depå vid Göteborgs spårvägar.

– Om föraren skulle svimma eller ramla av stolen så kan vagnen inte fortsätta framåt. Det är en säkerhetsanordning som kallas dödmansgrepp, förklarade han för GP tidigare i veckan.

LÄS MER: Göteborgs nya spårvagnar har fått körförbud

Transportstyrelsen har godkänt

Enligt Henriksson har inga incidenter inträffat där funktionen har fallerat men i måndags slog leverantören larm om att en underleverantör missat att testa fotstödets livslängd.

– Det ska ju hålla i tio år och nu arbetar vi för fullt med att utvärdera och genomföra en riskanalys som ska skickas till Transportstyrelsen, sa han på torsdagen.

På fredag eftermiddag lyftes körförbudet för M33 efter ett godkännande av Transportstyrelsen som tagit del av riskanalysen. Fordonen kan trafikeras och användas för utbildning igen, meddelar Robert Lindberg, pressansvarig på Göteborgs Spårvägar i ett mejl.

Hittills har 40 nya vagnar beställts, varav sex har anlänt. Underleverantören ska nu testa fotstödet på övriga vagnar innan de anländer till Sverige, vilket beräknas ta runt åtta veckor.

LÄS MER: Klotter på nya spårvagnen efter en dag

LÄS MER: Här tar göteborgarna första turen med nya spårvagnen M33

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.