Göteborgs sex nya spårvagnar av modellen M33 är utrustade med ett fotstöd i förhytten. Stödet måste hållas intryckt av föraren under färd och skulle trycket upphöra stannar fordonet direkt.
Johan Henriksson är chef för enheten ny spårvagn och depå vid Göteborgs spårvägar.
– Om föraren skulle svimma eller ramla av stolen så kan vagnen inte fortsätta framåt. Det är en säkerhetsanordning som kallas dödmansgrepp, förklarade han för GP tidigare i veckan.
LÄS MER:Göteborgs nya spårvagnar har fått körförbud
Transportstyrelsen har godkänt
Enligt Henriksson har inga incidenter inträffat där funktionen har fallerat men i måndags slog leverantören larm om att en underleverantör missat att testa fotstödets livslängd.
– Det ska ju hålla i tio år och nu arbetar vi för fullt med att utvärdera och genomföra en riskanalys som ska skickas till Transportstyrelsen, sa han på torsdagen.
På fredag eftermiddag lyftes körförbudet för M33 efter ett godkännande av Transportstyrelsen som tagit del av riskanalysen. Fordonen kan trafikeras och användas för utbildning igen, meddelar Robert Lindberg, pressansvarig på Göteborgs Spårvägar i ett mejl.
Hittills har 40 nya vagnar beställts, varav sex har anlänt. Underleverantören ska nu testa fotstödet på övriga vagnar innan de anländer till Sverige, vilket beräknas ta runt åtta veckor.
LÄS MER:Klotter på nya spårvagnen efter en dag
LÄS MER:Här tar göteborgarna första turen med nya spårvagnen M33