Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Här är linjerna som får extra långa spårvagnar

Om drygt ett år ska Göteborgs första superlånga spårvagn på 45 meter levereras. Först ska hållplatserna förlängas, ett arbete som pågår just nu. Men den nya modellen kommer inte att trafikera samtliga spårvagnslinjer med en gång – enligt Västtrafik är det två linjer i Göteborg som har störst behov av de nya, långa spårvagnarna.

Västtrafik har beställt 60 vagnar av modellen M34, som på många sätt påminner om den senaste modellen M33. Den nya modellen är dock 45 meter lång, tolv meter längre än M33, och kan ta 319 passagerare i stället för 225.

Anledningen till att man behöver långa vagnar är att resandet ökar samtidigt som man inte får plats med fler avgångar.

– Vi kan inte sätta in fler spårvagnar utan de som kör måste ha större kapacitet. Så det enda sättet att ha kapacitet för det ökande resandet är att förlänga dem, säger Niklas Olsson, affärschef spårvagn på Västtrafik.

Planen är att de nya, långa vagnarna ska sättas in på linje 5 och 11.

– Vi ser att resandetrycket är stort på de linjerna, men det är inte bara det. Det beror också på att till exempel linje fem går som ensam linje mellan Örgryte och Korsvägen. Det finns ingen annan spårvagnstrafik där, säger Niklas Olsson.

På samma sätt trafikerar linje 11 Stigbergstorget-Godhemsgatan på egen hand.

Lista: Hållplatser som förlängs

De första långa vagnarna ska levereras i början av 2024. Om leveransplanerna håller kommer alla att finnas på plats i Göteborg 2027.

Extra långa spårvagnar kräver dock att man bygger om ett 80-tal spårvagnshållplatser, eftersom de är för korta. Hållplatserna längs linje 5 och 11 prioriteras och i nuläget arbetar man på Fjällgatan, medan Hagen, Hinsholmen och Långedrag redan är klara. Bland annat Käringberget, Sannaplan, SKF och Kviberg ska vara färdiga innan mars.

Längst ner i artikeln finns en lista på samtliga hållplatser som har förlängts eller ska förlängas.

Det är Göteborgs stad som äger spårvägssystemet och hållplatserna. Trafikkontoret ansvarar för själva ombyggnationen. I oktober förra året fattades det formella beslutet att förlänga hållplatserna och totalkostnaden bedömdes landa på 36 miljoner kronor, enligt handlingarna som låg till grund för beslutet.

Trafikkontoret meddelar dock att kostnaden har gått upp som en följd av pandemin och kriget i Ukraina. Exakt vad slutkostnaden kommer att landa på är dock oklart i nuläget.

LÄS OCKSÅ: Spårvägsnätet måste byggas om – kan inte trafikeras av långa spårvagnar

LÄS OCKSÅ: Spårvagnshållplatser för korta – byggs om för 36 miljoner

LÄS OCKSÅ: Tillfälliga skyltar på spårvagnarna på gång

Spårvagnshållplatser som förlängs

Alla spårvagnslinjer är inte med eftersom hållplatserna även trafikeras av en annan linje. Vissa hållplatser, som Wavrinskys plats, återkommer två gånger eftersom det rör sig om två olika hållplatser på samma plats.

Linje 1

Hållplatser

Härlanda

Stockholmsgatan

Ullevi norra

Järntorget

Linnéplatsen

Botaniska

Axel Dahlströms torg

Lantmilsgatan

Nymilsgatan

Musikvägen

Positivgaan

Frölunda torg

Linje 2

Mölndals innerstad

Mölndals sjukhus

Lackarebäck

Krokslätts torg

Lana

Varbergsgatan

Elisedal

Liseberg södra

Ullevi södra

Vasa viktoriagatan

Handelshögskolan

Brunnsgatan

Seminariegatan

Olivedalsgatan

Linje 3

Vasaplatsen

Kaptensgatan

Ostindiegatan

Godhemsgatan

Klintens väg

Högsbogatan

Bokekullsgatan

Linje 4

Gamlestads torg

Hjällbo

Storås

Angereds centrum

Linje 5

Östra sjukhuset

Tingvallsvägen

Kaggeledstorget

Munkebäckstorget

Virginsgatan

Solrosgatan

Welandersgatan

Töpelsgatan

Bögatan

Ekmanska

Frihamnen

Wieselgrensplatsen

Eketrägatan

Friskväderstorget

Väderilsgatan

Temperaturgatan

Varmfrontsgatan

Linje 6

Aprilgatan

Ejdergatan

Chalmers

Wavrinskys plats

Medicinaregatan

"Sahlgrenska huvud-

entré läge A"

Linje 10

Doktor Sydows gatan

Doktor Fries torg

Wavrinskys plats

Wieselgrensplatsen

Väderilsgatan

Linje 11

Hagen

Hinsholmen

Långedrag

Fjällgatan

Godhemsgatan

Nya varvsallén

Nymånegatan

Januarigatan

Kviberg

SKF

Tranered

Käringberget

Sannaplan

Gamlestads torg

Grönsakstorget

Stenpiren

Saltholmen

Komettorget

Källa: Trafikkontoret, Göteborgs kommun

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.