Göteborgs-Posten nominerad till Årets redaktion

Göteborgs-Posten har blivit nominerad till Årets redaktion i tävlingen Årets Dagstidning.
– Det är så glädjande att det finns en tydlig korrelation mellan att journalistiken blir bättre och att läsarna blir fler samt att det också uppmärksammas av branschen, säger GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist.

ANNONS
|

Göteborgs-Posten kan vinna priset Årets redaktion. Priset delas ut av branschorganisationen Tidningsutgivarna och är en del av tävlingen Årets dagstidning.

Motiveringen lyder:

”För en strategisk satsning på analys, snabbhet och fördjupande journalistik som fört mediehuset nära de västsvenska läsarna och lett till ett rejält lyft av antalet digitala prenumeranter.”

Christofer Ahlqvist är chefredaktör på Göteborgs-Posten.

– Det här är så kul! Vi har under snart fyra års tid arbetat strategiskt och konsekvent med att stärka det redaktionella arbetet och det senaste 1,5 åren har det verkligen börjat visa sig i antal läsare och läsarrespons, säger han.

Angelica Dimakis är nyhetschef på GP.

ANNONS

– Detta känns helt fantastiskt! Alla har verkligen kämpat tillsammans mot gemensamma mål och för att kunna vara stolta över det vi producerar på redaktionen. Det har varit ett hårt men roligt arbete att göra den bästa journalistik vi kunnat till våra läsare, säger hon.

Angelica Dimakis, nyhetschef på GP.
Angelica Dimakis, nyhetschef på GP. Bild: Lasse Edwartz

Tävlingens jurymedlem, Charlotta Friborg, chef Riksnyheterna på SVT, säger i ett pressmeddelande att 2020 var ett år som satte alla redaktioner på extremt hårt prov.

– Att se hur redaktioner svarar upp mot läsarnas förväntningar – när behovet av trovärdig journalistik är som allra störst – är imponerande. Efter många tuffa år ser vi hur många redaktioner nått en vändning och nu bygger en framåtriktad digital läsaraffär”.

Övriga nominerade i kategorin är Avesta tidning och Svenska dagbladet.

Chans till fler priser

I samma tävling har GP även nominerats i kategorin Årets Affär och Innovation, för kampanjen Fello med motiveringen:

”För att ha skapat en win-win-win-situation för sig själva, sin annonsör och sina läsare, utan att ha tummat på vare sig läsarupplevelse eller existerande prenumerationsaffär.”

LÄS MER:Succésiffror: GP ökar dramatiskt i räckvidd

Priserna delas ut den 25 mars under en tv-sändning från Norrköpings Tidningar.

GP har vunnit en rad priser det senaste året, och allt fler väljer att ta del av både papperstidningen och det digitala innehållet.

ANNONS

Antalet digitala läsare ökade med 50 procent, och GP har ökat betydligt mer än övriga storstadstidningar.

ANNONS