Eivor Arvidsson, 94, kämpar för bättre mat på äldreboendet

Eivor Arvidsson, 94, har tidigare kritiserat maten som serveras på äldreboendet i Lundby. Nu har några månader gått – men hon upplever inte att det har skett någon förändring. Göteborgs stad uppger dock att de har tagit fram en handlingsplan.
– Jag har fått riktig matleda och det blir väl så när man inte får någon riktig mat, säger Eivor Arvidsson.

ANNONS
|

Det var i december som GP senast pratade med Eivor Arvidsson om maten på Fyrväpplingens vård- och omsorgsboende. Då berättade hon att strömmingen serverades med fenorna kvar, att soppan var vattnig och att köttbullarna var stenhårda och knappt gick att dela.

Hon upplevde att maten på boendet var oätbar och på bara tio veckor gick hon ner tolv kilo. Nu har det gått några månader – men enligt Eivor har det inte skett någon förändring.

– Maten har inte blivit ett dugg bättre, jag tycker att det är under all kritik. Jag har sparat en smörgås med sylta och rödbetsröra som vi fick på fredagen. Det skulle vara middagen, men en smörgås är ju ingen mat, säger Eivor.

ANNONS

Maten har blivit dyrare

Hon berättar att maten många gånger serveras kall och är svår att tugga.

– Häromdagen fick vi stekt potatis med skinnet på som inte alls gick att äta. Potatisen var hård och sen kan man inte låta gamla människor knaggla med skinn, säger Eivor.

I december betalade de som bor på kommunala vård- och omsorgsboenden i Göteborg 3 800 kronor i månaden för mat, men vid årsskiftet ökade månadskostnaden med över 500 kronor. Det som ingår är frukost, lunch, middag, mellanmål, fika och kaffe.

– Jag undrar om vi gamla inte är värda mer. Vi har levt ett helt liv och slitit och jobbat, och så kan man inte ens få riktig mat. När vi betalar så pass mycket som vi gör borde vi åtminstone få varm mat och inte kall, säger Eivor.

Har tappat aptiten

Förutom barnbarn i Jönköping har Eivor ingen familj kvar i livet som kan hjälpa henne. Men väninnan Anna-Lisa, 90, försöker besöka henne en gång i veckan och se till att hon får i sig tillräckligt med mat.

– Det blir ju svårt när man inte har några släktingar kvar vid liv som kan hjälpa en. Min väninna brukar lämna lite hårt bröd, ost, tuttifrutti, bullar och mycket frukt – det är verkligen snällt av henne, säger Eivor och fortsätter:

ANNONS

– Men jag har fått riktig matleda och det blir väl så när man inte får någon riktig mat, säger hon.

Göteborgs stads handlingsplan

I december uppgav Göteborgs stad att det fanns kritik och synpunkter på maten, och att de arbetade med frågan. När GP kontaktar verksamhetschefen Eva Appelqvist nu i mars säger hon att en handlingsplan togs fram efter klagomålen.

På frågan om boende tycker att det har blivit bättre eller sämre svarar hon:

”Det är fortfarande samma missnöjda hyresgäster, men de tycker nu att lunchen har blivit lite bättre. Vi har i veckan haft besök av köksmästaren och en fick framföra sina synpunkter direkt. En har också framfört kritik angående kvällsmaten och enligt handlingsplanen kommer köket att ta fram instruktioner på hur kvällsmaten ska värmas på plats för att bevara smak och kvalitet”.

Eivor Arvidsson berättar att hon var en av de som pratade med köksmästaren.

– Vi fick Wallenbergare med ris och kall sås. Den var stenhård och gick inte att äta och det var kocken väl medveten om. Maten ställs in i ett värmeskåp och då blir maten kanske torrare, säger hon.

Handlingsplanen

Åtgärder som ska genomföras eller som ska ha genomförts.

  • All mat smakas av innan den lämnar köket.
  • Kontinuerlig justering av menyer efter återkoppling.
  • Undersöker om potatis och pasta kan kokas på boendet som vissa enheter gör.
  • Variation och test av olika potatissorter, med och utan skal.
  • Uppföljning av transport – hur ser maten ut när den kommer fram och läggs upp på tallrik?
  • Förkorta varmhållningstider, diskussion pågår med upphandlad transportleverantör. Justering av medarbetarnas schema med mera.
  • Tätare kontroller av temperatur och utrustning för varmhållning och transport.
  • Utbildning av måltidsmedarbetare.
  • Tydligare system för uppföljning av synpunkter.
  • Värmeplattor används vid servering.
  • Schemaförändringar som ger lugnare servering.
  • Täta samtal och uppföljningar med hyresgäster för att samla in synpunkter, omhänderta och förmedla till kök.
  • Planering för inköp av bättre utrustning för varmhållning och servering av mat, bestick, brickor, tallrikar.

Fotnot: Några av åtgärderna ska redan ha genomförts innan december. Men nu ska man fokusera ännu mer på punkterna, enligt verksamhetschefen.

Jobbar med Senior alert

Eva Appelqvist skriver att de har en löpande dialog med hyresgäster och anhöriga.

ANNONS

”Vi talar också om måltider vid välkomstsamtal och vid uppdatering av genomförandeplan. Brukarenkäten kommer ut nu i mars och vi får snart svar på den. Handlingsplan med åtgärder tas fram utifrån svar i enkäten”, svarar Eva Appelqvist i ett mejl.

Är ni oroliga för boende som inte äter och kanske går ner i vikt?

”Vi arbetar med kvalitetsregister, till exempel det som kallas Senior alert, så att ingen hamnar mellan stolarna gällande hälsa och vikt. Vikt tas en gång i månaden på alla hyresgäster eller tätare viktmätning där det behövs. Samverkan med hälso- och sjukvård, vårdcentral och dietist ingår i det arbetet”.

Eivor Arvidsson konstaterar dock igen att det inte har skett någon förändring.

– De (cheferna) påstår att det har blivit bättre, men personalen säger själva att maten är bedrövlig och att det är många på boendet som inte äter den. Mitt blodvärde har gått ner jättemycket, och det är ju inte bra, säger Eivor.

LÄS MER:I Sverige svälter vi ut de äldre

LÄS MER:Äldreboendet i Hovås har Göteborgs nöjdaste hyresgäster

LÄS MER:Här är Göteborgs bästa äldreboenden

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS