Därför utreds skuldfrågan i dödskraschen på E20

Ingen i bilen överlevde när fordonet kraschade in i en betongpelare på E20. Men polisen vill ändå ta reda på vem som satt bakom ratten.
– Även om alla parter är avlidna är det av intresse att reda ut vem som har orsakat olyckan. Det är väldigt viktigt för de efterlevande, säger förundersökningsledaren Andreas Gabrielsson.

ANNONS
|

Fyra personer satt i bilen när den kraschade in i en betongpelare: en ung kvinna, två systrar och en man.

Alla fyra dog.

Dödsolyckan skedde vid Olskroken vid fyratiden på söndagsmorgonen och är den allvarligaste i Göteborgsområdet på 2000-talet, sett till antal döda. Enligt polisen finns det inget som tyder på att något annat fordon var inblandad i olyckan.

Polisen har en arbetshypotes om vem av de fyra personerna det var som körde, men det är ännu inte helt klarlagt.

En svår trafikolycka inträffade strax efter klockan 04 på söndagsmorgonen vid Olskroksmotet i Göteborg. Fyra personer i 20-årsåldern avled i samband med olyckan.
En svår trafikolycka inträffade strax efter klockan 04 på söndagsmorgonen vid Olskroksmotet i Göteborg. Fyra personer i 20-årsåldern avled i samband med olyckan. Bild: Anders Ylander

LÄS MER:Fyra personer döda efter svår trafikolycka

LÄS MER:Mamman efter döttrarnas död: "Mitt hjärta är krossat"

Att komma fram till vem som satt bakom ratten är dock av stor vikt.

– Vi vill komma fram till vad olyckan beror på, varför den inträffade och vem som i sådana fall orsakade olyckan. Det här är ändå en händelse som kostade fyra människor livet. Klart det ska utredas, säger förundersökningsledare Andreas Gabrielsson.

ANNONS

Han förklarar att polisen ska komma fram till vem som bär skulden för olyckan, även om den personen är död och inte kan ställas inför rätta.

– Även om alla parter är avlidna är det av intresse att reda ut vem som har orsakat olyckan och varför. Så är det alltid.

LÄS MER:Påkörningsskydd räckte inte vid dödskraschen

Varför då?

– Det är väldigt viktigt för de efterlevande. Det vet vi av erfarenhet. Det kan också bli en försäkringsfråga, så det finns flera skäl till varför vi vill veta vem som körde, om han eller hon var påverkad av droger, hade körkort och så vidare, säger Andreas Gabrielsson.

Skadestånd efter en trafikolycka betalas vanligtvis ut av det försäkringsbolag som fordonet är försäkrat hos. Detta för att det ska gå så snabbt som möjligt, utan att inblandade ska behöva vända sig till domstol.

Det gäller även ekonomisk ersättning till efterlevande till dödsoffer i en trafikolycka.

– Det kan handla om indirekta personskador för anhöriga, de kan få ett schablonbelopp på 60 000 kronor för sveda och värk, säger Peter Andersson, jurist vid brottsskadeenheten på Brottsoffermyndigheten, och fortsätter:

– Därutöver kan de ersättas via försäkringen för inkomstförlust om de skulle få en långvarig sjukskrivning efter dödsbeskedet, sjukvård och psykolog kan också ersättas via försäkringsbolaget.

ANNONS

Försäkringsbolaget kan sedan kräva pengarna som det har betalat ut från den som enligt polisens utredning är skyldig till olyckan. Om den personen har avlidit kan försäkringsbolaget vända sig till dennes anhöriga.

– Försäkringsbolaget kan rikta det mot dödsboet, det fungerar som en juridisk person där det kan finnas tillgångar, säger Peter Andersson.

Han påpekar samtidigt att försäkringsbolaget alltid gör en övervägning om det är rimligt att kräva pengar av ett dödsbo, och kan i vissa fall avstå.

"Det var ju bara en olycka"

Förundersökningsledare Andreas Gabrielsson berättar att det är vanligt att folk som är inblandade i mindre allvarliga trafikolyckor, till exempel kökrockar, inte förstår varför polisen utreder dem.

– De frågar varför vi ringer dem, "det var ju bara en olycka". Många människor tänker att brott har med uppsåt att göra, att man gör något med flit som vid ett mord, dråp, misshandel eller stöld, säger Andreas Gabrielsson och fortsätter:

– Vi får förklara för många att vi pratar om en brottslig handling som uppstår av oaktsamhet. Det kan vara allmänfarlig vårdslöshet, vållande till kroppsskada, vållande till annans död. Och en bil flyger inte in i en betongpelare av sig själv. Det beror på att någon har gjort fel.

Läs även: Insatschef: "Det finns inget värde i det de filmar"

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS