Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Kim Olofsson, varuhuschef på Media Markt på Torpavallen i Göteborg, har planerat för Black Friday under flera månader. I år kör elektronikkedjan rea hela veckan - en trend som också ses internationellt.
Kim Olofsson, varuhuschef på Media Markt på Torpavallen i Göteborg, har planerat för Black Friday under flera månader. I år kör elektronikkedjan rea hela veckan - en trend som också ses internationellt.

Så laddar butikerna för Black Friday

Räkna med en rejäl köpfest på fredag. Black Friday har fått ordentligt fäste i Sverige och väntas i år ge mer rea i ännu fler butiker. Men Svensk Handel applåderar inte.

Varuhuschefen Kim Olofsson har förberett sig i månader. Den extra bemanningen är ordnad, de många produkterna på plats och hela lagret fullt med mobiltelefoner, tv-skärmar, tvättmaskiner och dammsugare – det är dags för Black Friday på Media Markt på Torpavallen. I år drar elektronikkedjan igång sin rea i butikerna redan idag, måndag. 

– Det här är en av de roligaste tiderna på året och det är kul att kunna fira det hela veckan. Det är startskottet på julhandeln för oss och det är högtider som den här som gör att vi kan anställa fler till butiken, säger Kim Olofsson.

Kundanstormning

Förra året besökte tusentals kunder butiken varje dag under de fyra dagar som Media Markt Black Friday-reade då. I år väntas minst lika många kunder per readag och Kim Olofsson har ökat personalen till 35 personer varje dag. Köerna brukar ringla långa och varuhuschefen har placerat ut frukt och snacks i lunchrummet för att de anställda ska kunna hålla uppe energin under hela kundanstormningen.   

– Det här är lite som att springa ett maraton för oss – eller i alla fall ett Göteborgsvarv, säger han.

Totalt handlade svenskarna för 2,3 miljarder kronor på Black Friday förra året, enligt en sammanställning från Svensk Handel. På fredag tros shoppingfesten bli ännu större, med erbjudanden från fler butiker inom flera olika branscher.

Kräver mer rea
Handeln är dock inte överförtjust. Försäljningen ökar visserligen, men de lägre priserna pressar lönsamheten. Och rea-törsten hos kunderna bara ökar.   
– Vi är inne i en global spiral av allt fler och allt större kampanjer. I Sverige anses till exempel 50 procent vara en bra rea, i USA vill man numera ha 70 procent rabatt. Risken är att handlarna bygger en kund som alltid förväntar sig rea och aldrig vill köpa till fullpris, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på branschorganisationen Svensk Handel.

LÄS MER: "Det var som en zombieapokalyps"

Han poängterar att det inte är "synd om" handlarna – de bestämmer ju själva om de vill ha rea.
– De enskilda butikerna har ofta också en väl uttänkt strategi för sina kampanjer, men den övergripande trenden är att vi får allt mer försäljning till rea-priser. De stora kedjorna klarar pressade vinster, men de mindre butikerna kanske inte gör det. Utvecklingen kan på sikt leda till att vi får färre, men större aktörer i handeln, säger Jonas Arnberg. 

Näthandeln revolutionerar
De allt fler reorna har kunderna den allt starkare näthandeln att tacka för. Det var till exempel nätbutikerna som importerade Black Friday till Sverige för bara några år sedan.
– De såg en risk att förlora intäkter till utländska konkurrenter i USA och Storbritannien som har rabatter under Black Friday – att själva införa dagen blev ett sätt att möta den konkurrensen. Sedan har det spridit sig till den fysiska handeln, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på Handelns utredningsinstitut, HUI.
Många svenskar klickar idag hem varor från butiker i såväl USA som Kina – och den konkurrensen leder till att vi troligtvis kommer att få lära oss namnen på fler internationella shoppingdagar framöver.

165 miljarder på ett dygn

Nyligen slog kinesiska e-handelsjätten Alibaba till exempel nytt försäljningsrekord under Singles day – då shoppade kinesiska kunder för svindlande 165 miljarder kronor under 24 timmar. Som en jämförelse omsatte den svenska detaljhandeln 726 miljarder kronor under hela 2015.
– Singles day ligger fortfarande långt från oss i Europa och Sverige. Men näthandeln revolutionerar den fysiska detaljhandeln och förändrar kundernas inställning till vad man kan tänka sig att betala för varor. Vi kan absolut få se fler nya rea-dagar i Sverige de kommande åren, säger Andreas Svensson. 

Fakta: Black Friday

  • Black Friday inträffar dagen efter Thanksgiving, i USA. Förra året shoppade amerikanerna för runt 20 miljarder kronor under fredagen.
  • De senaste åren har Black Fridays betydelse i USA dock minskat, bland annat för att butikerna nu drar igång rean innan Thanksgiving. 
  • I Sverige har fenomenet exploderat. Förra året handlade 22 procent av svenskarna reavaror, för i snitt 1 576 kronor, under Black Friday. 
  • I år uppger en dryg tredjedel av de tillfrågade handlarna inom sällanköp, som elektronik, kläder och heminredning, att de kommer ha kampanjer på fredag.

Källa: Svensk Handel och Reuters

Mest läst