När ska jag byta till vinterdäck egentligen?

De flesta byter till vinterdäck när termometern kryper under nollstrecket och den första snön faller. Det många inte vet är att sommardäckens egenskaper försämras vid lägre temperaturer. Det som händer är att däcket blir hårt och får då inte lika bra grepp som ett dubbat eller odubbat vinterdäck.

ANNONS
|

Fem frågor och svar om vinterdäck

När sommardäcket blir hårt och mindre följsamt mot vägbanan förlorar bilen greppet mot underlaget och olyckan kan vara ett faktum. Så var proaktiv och se till att planera ditt däckskifte när temperaturen faller.

– Ta för vana att inte vänta med däckskiftet tills den där dagen när snön kommer. Ett bättre tillfälle att skifta är när löven faller och det fortfarande är några plusgrader ute. Det beror så klart lite på var du bor i landet, men vi rekommenderar att du byter däck i god tid och håller dig till vinterdäckslagen, säger Per Linder, produktspecialist på Continental Däck.

ANNONS

Det är inte heller ovanligt att Continental får frågan om vad som skiljer deras sommardäck mot vinterdäck.

Per Linder:

– Ett vinterdäck är inte ett grovt sommardäck med eller utan dubbar. I stället består våra vinterdäck av en unik gummiblandning som är framtagen för vårt kalla och fuktiga nordiska klimat, vilket ger ett flexibelt, följsamt och pålitligt däck som tar dig fram säkert, oavsett väglag.

Vilket vinterdäck skajag ha?

Byta till dubbdäck– vad säger lagen?

I Sverige måste fordon vara utrustade med dubbdäckunder perioden 1 december–31 mars, om det råder vinterväglag. Under perioden 1 oktober–15 april är det tillåtet med dubbdäck. Övrig tid är det endast tillåtet med dubbdäck om det befaras bli vinterväglag. Och med vinterväglag menas att det på någon del av vägen finns snö, is, snömodd eller frost. Det är polisen som bedömer om det är vinterväglag eller inte.

Så arbetar Continental för nollvisionen i trafiken

  1. Continental har varit en pionjär inom trafiksäkerhetsarbetet i mer än 140 år. I dag är Continental en av världens största säkerhetsexperter med drygt 200 000 anställda i 53 länder.
  2. Continental arbetar efter ett tydligt övergripande mål: Noll dödsfall, noll skador och noll olyckor i trafiken.
  3. För Continental börjar trafiksäkerhet med däcken. Continental har förbättrat säkerheten i över ett sekel med testvinnande och säkra däck.
  4. Parallellt med däckprodukterna har Continental Group också utvecklat omvälvande teknik som används i de flesta moderna bilar i dag.
  5. Continental är en drivande kraft i utvecklingen av framtidens intelligenta säkerhetssystem. För Continental innebär ny teknik möjligheter att snabbare förverkliga nollvisionen.
ANNONS