Tjej-tjejens revansch – tar tillbaka bimbo

Minns du 00-talets bimbo? Nu har hon tagit makt över det trötta skällsordet och gjort det till sitt. Iklädd rosa kläder och gulliga detaljer är hon tillbaka – med en helt ny pondus.

ANNONS
|

Blänkande Barbie-rosa kjolar, gulliga rosetter i både hår och inredning och nya ”Mean girls”-musikalfilmen (attityden, stilen, språket!) signalerar alla samma sak: den tjejigaste tjejen är tillbaka. Hon som på 90- och 00-talet hånfullt kallades bimbo, i en tid då lackade naglar, fixat hår och korta kjolar kopplades ihop med bristande hjärnkapacitet.

– Dels är det vanligt att designer snappar upp vad som händer runt omkring, som ”Barbie”-filmen och ”Mean girls”. Dels går modet i cykler och det här hänger även ihop med 90-talstrenden, säger Maja Gunn som är filosofie doktor i design och professor på Konstfack. Både som designer och inom sin forskning utforskar hon bland annat mode i relation till kroppen och normer.

ANNONS

Flickighet och den estetiken har använts på väldigt olika sätt historiskt.

Runt millennieskiftet – som nu älskas av en generation unga som inte var födda då det begav sig – fanns en rad populärkulturella fenomen och personer som anammade en hyperfeminin estetik. Gärna flickig, gullig och rosa. Spice Girls slog igenom 1996 med sin girl power. Britney Spears ”Baby one more time” med tillhörande skolflicksvideo kom 1999 och filmen ”Legally blonde” med Reese Witherspoon i huvudrollen kom 2001. Tre år senare kom originalfilmen ”Mean girls”, av Tina Fey, vars mest kända citat levt sina egna liv sedan dess – liksom kulten, som i samband med nyinspelningen fått fart på internet igen.

Den estetik som Britney Spears (här 2002) framgångsrikt kostymsatte sin tidiga karriär med har nu fått ett uppsving.
Den estetik som Britney Spears (här 2002) framgångsrikt kostymsatte sin tidiga karriär med har nu fått ett uppsving. Bild: Jack Mikrut

– Flickighet och den estetiken har använts på väldigt olika sätt historiskt. Hundratals år tillbaka kan vi se rosetter och spets som i dag förknippas med flickighet. Men även i närtid har artister som Courtney Love lekt med rollerna och varit både flickigt söt och samtidigt tagit väldigt mycket plats och skrikit på scen. Även punken och emo har använt den flickiga estetiken, säger Maja Gunn.

Upplevs som en upprättelse

Men medan 00-talets hyperfeminina tjej-tjejer fick leva med hån och nedlåtande kommentarer är förra årets Barbie-film en superhit, som setts och hyllats av både tjejer och killar, barn och vuxna – alla klädda i rosa. Nya ”Mean girls” har kanske inte fått ett riktigt lika varmt mottagande, men inspirerat en mängd krönikor av nostalgiska feminister som kallades bimbo under större delen av ungdomen och i dag upplever att de fått upprättelse.

ANNONS

På Tiktok trendar hashtaggar som #bimbofeminism och #bimbocore, och stilen från originalfilmen inspirerar återigen med låga midjor och rosa signaturfärg (åtminstone på onsdagar, enligt en av filmens många stilregler: ”on wednesdays we wear pink”).

Idealet ”heroin chic” har kommit tillbaka och det flickiga skulle kunna ses som ett alternativ till det.

– Kvinnors rätt att klä sig som man vill har diskuterats mycket mer de senaste åren och bilden av ”hora/madonna” har utmanats och kritiserats. Metoo är en del av det, men det finns även andra exempel. Medvetenheten är förhoppningsvis större i dag. Sen tror jag fortfarande att den här stilen kan uppfattas på olika sätt i olika sammanhang, säger Maja Gunn.

Hon tror också att strömningen med gulliga detaljer och flickig estetik kan vara en reaktion på tidigare trender, som att många länge har gått i mer vardagsbetonade plagg och att det då kan uppstå en längtan efter något mer elegant och uppklätt.

Danska Baum und Pferdgarten satsar på knallrosa med knallrosa, som en look lånad ur Barbies garderob.
Danska Baum und Pferdgarten satsar på knallrosa med knallrosa, som en look lånad ur Barbies garderob. Bild: James Cochrane

– Efter covid har vi också sett ett mer kroppsfokuserat mode, med mer synlig hud och mer sexualisering. Idealet ”heroin chic” har kommit tillbaka och det flickiga skulle kunna ses som ett alternativ till det. Så var det även på 90-talet, först kom heroin chic och efter det kom Spice Girls och andra alternativ, som också inspirerar nu.

Grunge och punk använde sig av det feminina

Även om vi slipper höra om dumma blondiner i dag har den flickiga, plastiga Barbietrenden ändå kritiserats på sina håll och beskrivits som ovälkomna steg tillbaka, efter en tid då könsroller inte varit så tydliga, varken i modet eller i samhällsdiskussionen. Samtidigt är det inte bara tjejer som anammar de hyperfeminina detaljerna, vi har sett en rad manliga kändisar med både rosetter, lackade naglar och spets på senare år – vilket inte var fallet runt år 2000.

ANNONS

Även om man kan tycka att det här är mainstream eller könsuppdelat, så kan man också utveckla det

– De värderingar som vi har kämpat för att bygga upp kommer förhoppningsvis finnas kvar även när modet tar en riktning mot det flickiga. Man kan absolut tolka det som en kommentar eller motpol till det androgyna modet som varit, men samtidigt – Courtney Love, grunge, punk och emo använde sig av det superfeminina och gjorde något helt annat av det. Även om man kan tycka att det här är mainstream eller könsuppdelat, så kan man också utveckla det, tänker jag.

Utan att spoila handlingen för den som inte sett Barbie-filmen kan vi konstatera att även den ifrågasätter klassiska, föråldrade könsroller.

– Kritiken finns med, vår medvetenhet runt genuskoder finns med. Även när en trend har den här uppdelningen går det att ha något slags distans och kritisera den, säger Maja Gunn.

LÄS MER:Här är världens mest kända modehus och designer

LÄS MER:Pyjamas är trendigast på festen i vinter

LÄS MER:Trenden är död, länge leve trenden!

Missa inte det senaste från Två Dagar!

Nu kan du få alla reportage, spaningar och tips från GP:s helgmagasin Två Dagar som en notis direkt till din telefon. Klicka på följ-knappen vid taggen Två Dagar, i mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS