Att ta med cykeln på resan blir alltmer attraktivt

Rulla förbi franska vingårdar eller ta dig fram längs leder i fjällen. För den som vill resa med cykeln är möjligheterna många. Oavsett om du föredrar långfärdsturer eller dagsutflykter – eller vill pröva nya tekniker på krävande banor – finns något för dig.

Vidare perspektiv

En vän och hans tjej upptäcker gärna nya platser från cykelsadeln, som Taiwan och Balkan eller Sverige från norr till söder på några månader. Cykeln åker med på tunnelbanor, tåg och färjor och allt fler väljer detta sätt att resa långt. Med utgångspunkt i Taipei är Taiwans östra kust omtyckt av många långfärdscyklister. Vägarna går längs havet och landskapet är kuperat med små byar i dalgångarna. En annan cykelduo, Kornelia Thörn och Robin Lyne, berättar i guiden ”Långfärdscykling” allt du behöver veta om buntband, dricksvatten och möten med hundar som inte gillar främmande människor.

Ny nationell cykelled

Kjoltyget fladdrar, den gamla flagande damcykeln med sin breda sadel har börjat rosta och bakbromsarna har slutat göra sitt jobb. Det är sommar och cykelsemester på landsvägen. I juni invigdes ännu en nationell cykelled, denna gång längs Göta kanals 200 kilometer. Benämningen innebär ett slags kvalitetssäkring med skyltar och service längs rutten, det här blir den sjunde nationella cykelleden i ordningen. Hela 87 kilometer längs den gamla dragvägen är dessutom bilfri! I långsamt mak glider båtarna förbi, kanalfåren betar och så slussas det förstås.

ANNONS
I juni invigdes ännu en nationell cykelled, denna gång längs Göta kanals 200 kilometer. Bild: Jonas Ingman

Upp och ner med hela kroppen

Är ”pumptrack” kanske ett svenskt nyord? Konceptet utvidgade nyligen min egen vokabulär och fick dessutom lårmusklerna att svälla. Banan är oftast en rundslinga med mjuk beläggning för mountainbike eller BMX-cykel. ”Pump” kommer av rörelsen då hela kroppen pumpar upp och ner för korta, ibland branta upp- och nedförsbackar och vinklade svängar. Vid skateparken i Breared i Varberg har pumptracken precis byggts ut. Pumptrack, särskrivet på engelska, har nått en bredare publik ganska nyligen och den första stora internationella tävlingen hölls 2018 i USA. Aktiviteten kräver fullt fokus – och starka ben.

Pedaldriven på franskt vis

Cykeln har inte alltid haft pedaler och kedja, och ibland har den bara haft ett hjul, men genom sina utvecklingssteg har den historiskt ofta hänvisats till som velociped, från det franska ordet. Genom franska Loiredalen slingrar en nästan tusen kilometer lång cykelsträcka längs floden, från centrala Frankrike till Atlantkusten västerut, Loire à vélo. Tänk slott, vin (av druvorna chenin blanc eller cabernet franc) och det lågmälda ljudet av pedalerna som snurrar. Det går att boka bagagetransport i förväg för den som vill.

Genom franska Loiredalen slingrar en nästan tusen kilometer lång cykelsträcka längs floden, förbi slott och vingårdar. Bild: David Darrault

Ut i naturen

Fjällen i Sverige och Norge har öppna liftsystem även sommartid. Backar med färgmarkerade åkrutter i olika svårighetsgrad kallas downhill och kräver dämpad cykel och skydd. Åre har en helt ny cykellift, och Trysil har nya cykelstigar för i år, medan det i Vemdalen finns maskingrävda leder, så kallade trailleder, med ett tillhörande övningsområde för hopp och balans. Lederna är ofta breda och enklare än cykelstigarna, som kräver större skicklighet. I september kör butikskedjan Naturkompaniet en testa-på-resa i Sörmland där lägerliv och natur utlovas, tillika 5–8 mils grus- och stigcykling per dag med mountainbike. Detta kallas för bikepacking. Uttrycket har ingen självklar definition men till skillnad från långfärdscykling innebär bikepacking oftast en lättare packad cykel och turen går över stock och sten.

LÄS MER:Amir cyklade från Kiruna till Smygehuk – på bara nio dagar

LÄS MER:Cyklade till Rom – samlade in 200 000 till barnsjukhus

LÄS MER:Tvillingarna tar mountainbikesverige med storm

Missa inte det senaste från Två Dagar!

Nu kan du få alla reportage, spaningar och tips från GP:s helgmagasin Två Dagar som en notis direkt till din telefon. Klicka på följ-knappen vid taggen Två Dagar, i mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.