Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Katedralen Notre-Dame förstördes delvis i en brand den 15 april. Bild: Michel Euler/AP

Vinmogulernas givmildhet väcker frågor

När Notre-Dame brann var Frankrikes vinetablissemang snabbt redo vid insamlingsbössorna. Ägarna till Bordeauxslott och champagnemärken lovade bort hundratals miljoner euro. Det var en insats som inte bara gav applåder.

Det dröjde inte länge efter att lågorna fått Notre-Dames spira att falla den 15 april innan de första vinmogulerna öppnade sina hjärtan – och plånböcker.

Redan dagen därpå deklarerade François Pinault, ägare till bland annat Château Lator i Bordeaux och Clos de Tart i Bourgogne, att hans företag skulle donera 100 miljoner euro till reparationerna. Strax senare kom meddelandet från Bernard Arnault, vd för lyxkonglomeratet LVHM som bland annat äger champagnehusen Moët & Chandon, Krug och Veuve Clicquot samt konjaksmärket Hennessy och sauterneskändisen Château d'Yquem, att de donerade 200 miljoner euro.

En auktion på Sotheby’s i London av 25 lådor exklusiva viner från Château Mouton Rotschild samma dag inbringade dessutom 750 000 pund till katedralens återuppbyggnad och Charlois Group, som äger tunnbinderier, lovade att tunnbindarnas yrkesskicklighet skulle användas till att hitta den bästa eken till Notre-Dames bjälklag, vind, tak och trappor.

Detta är bara några exempel. Pengalöftena fortsätter att trilla in, både från vinbranschen och andra. På mindre än en vecka hade Frankrikes rikaste donerat 850 euro, motsvarande cirka en miljard kronor! Men farten och storleken på donationerna väckte frågor och kritik på sociala medier och i tidningar.

Var finns dessa givmilda personer och företag när andra katastrofer inträffar? Vad har de gjort åt klimatfrågan? Åt de ökade inkomstklyftorna i Frankrike, där 8,8 miljoner människor lever under fattigdomsgränsen? Det är frågor som i allra högsta grad är relevanta för vinbranschen, där klimathotet märks i vingårdarna och många producenter utnyttjar tillfällig arbetskraft till minimal ersättning. Det är dags att ta tag i dem nu. Resurserna tycks ju finnas.

Marie Oskarsson är Två Dagars vin­expert. Hon provar alla ­produkter i System­bolagets sortiment och gör varje vecka ett ­urval av dem som är bäst just nu.

LÄS MER: Veckans vin: nyheter i ett begränsat antal

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.