Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Anders Wiklund/TT
Bild: Anders Wiklund/TT

Replik: "Teknikförnekande att inte använda mobiler i skolan"

Michael Ländin, socialdemokrat och IT-företagare, svarar Karin Pihl om mobiltelefoner i skolan.
Det här är en replik på en ledartext. Åsikterna är skribentens egna.

Göteborgspostens ledarsida citerar mig och skriver att mobiler i skolan på något sätt skulle göra att ungdomar inte skulle kunna koncentrera sig mer än tio minuter. Koncentration skulle på så vis bli en klassfråga. Jag skulle vilja säga att det är tvärtom. Teknik till alla gör att klasserna suddas ut.

För fyra år sedan drev jag frågan om att skolan låg efter och måste jobba ännu mer med framtidens verktyg som mobiler, surfplattor och datorer. Idag skulle jag också vilja lägga till VR-headset som är en fantastisk inlärningsform enligt forskning från bland annat Warwicks universitet.

I det gamla samhället var det läraren som hade all kunskap. Idag är det ungarna som har det genom sina mobiler. Jag skrev då att “mobilen är det bästa verktyg och lärobok människan någonsin haft. Det är omedelbar tillgång till all världens kunskap”. Så var det då och idag är den bättre än någonsin.

I princip kan du lära dig allting på nätet. Helt själv, utan lärare. Videos som förklarar i detalj hur du monterar isär en motor eller hur du arbetar med marknadsföring eller försäljning. Fråga vad som helst och du får svar. Även i vardagligt tal. På Harvard, MIT elle Stanford finns idag tusentals utbildningar du kan gå online med bara mobilen i din hand.

Man tar alltså ifrån dem detta otroliga verktyg när de går in genom dörren till skolan och låter dem ha begränsad tillgång till surfplattor och datorer under dagen. Det ger många gånger en skola som är trist och tråkig. Något som kanske var okej 1970, men inte 2020. Idag måste skolan vara allt: Rolig, spännande och intressant. Gudskelov finns det många lärare som har nappat på “gamification” där ungarna deltar i frågesport på sin smartphone.

Jag har själv fem egna barn. Barnen har i stort sett sedan de var små alltid haft tillgång till ny teknik som datorer, mobiler, surfplattor och nu även VR-headset. Göteborgspostens ledarsida skriver att detta på något sätt skulle göra att de inte skulle kunna koncentrera sig mer än tio minuter. Koncentration skulle på så vis bli en klassfråga.

Jag skulle vilja säga att det är tvärtom. Fyra av mina fem barn går, eller har gått ut högre studier och den siste lär göra det också när han har åldern inne. De går inom vitt skilda områden som ekonomi, teknik och estetik. Att lära dem hur man använder tekniken har gjort de har fått lättare att klara högre studier. Teknik suddar alltså ut klass.

Jag säger självklart inte att barnen ska sitta och chatta, smsa eller kolla snapchat i skolan. Det måste vara skolans skyldighet att stoppa såklart. Precis som man inte får sitta och sova heller. Men att förbjuda verktyg som mobiler istället för att låna ut till alla som behöver. Det är helt fel väg att gå. Det är helt enkelt teknikförnekande att inte använda mobiler i skolan.

Michael Ländin (s)

Socialdemokratisk politiker, ersättare i riksdagen och IT-företagare.

Karin Pihl svarar:

Lärare och forskare över hela världen oroar sig över skärmarnas intåg i skolan. Detta är inte något teknikfientligt påhitt. Exempelvis har OECD varnat för att datorer i klassrummet kan bli distraherande för eleverna.

En rapport från IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, konstaterar att elever som får en dator och vars föräldrar har en lägre utbildning också presterar sämre. Resultaten i matematik försämras och chansen att eleven ska börja på ett studieförberedande program sjunker för elever som gått en skola där alla fått en egen laptop. Det är alltså en klassfråga, tvärt emot vad Ländin hävdar. Att det finns enskilda elever som bryter mönstret säger ingenting om helhetsbilden.

Ländin skriver att eleverna i dag kan lära sig saker helt själva utan lärare. Det är fel. För att kunna ta till sig information måste man ha en baskunskap, som förmedlas av en kompetent och utbildad lärare. Det går inte att ersätta lärarkåren med Google eller Youtube. För att förstå en föreläsning från MIT måste man ha grundläggande kunskaper. Man måste ha fått verktyg att hantera och värdera information. Detta lär man sig i skolan, av lärare. Den här yrkeskåren är fortfarande en av de viktigaste i samhället, och i klassrummet ska läraren styra. Inte mobilerna.