Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Gorm Kallestad
Bild: Gorm Kallestad

Karin Pihl: Koncentrationsförmåga kan bli en klassfråga

Förmågan att stå ut med att ha tråkigt är en minst lika viktig egenskap som att vara haj på sociala medier.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Snart är det färdigchattat i svenska skolor. I går meddelade skolminister Anna Ekström (S) att hon tillsatt en snabbutredning för att öka studieron i klassrummen. Liberalerna har lyckats driva igenom ett mobilförbud och en ny lag som ska göra det lättare för skolledare att flytta på elever som utsätter andra för våld och hot. Tanken är att den nya lagen ska börja gälla 2021.

Självklart ska eleverna inte sitta och fippla med sina telefoner på lektionerna. Även om de ligger nedstoppade i fickan utgör de ett stressmoment. Många skolor har redan mobilförbud, men med en lagstiftning i ryggen kan lärare och rektorer i högre grad stå på sig mot elever med grav Instagram-abstinens.

Det påstås att generationen som är född efter millennieskiftet har ett så kallat ”attention span”, alltså ett fönster av koncentrationsförmåga, på åtta sekunder. Sedan blir ungdomarna rastlösa och söker nya kickar. Det bådar inte gott för framtiden, och det är bra att skolorna försöker motverka den här trenden.

Att det finns en ökad politisk medvetenhet om baksidorna av användbara verktyg som mobiler och sociala medier är bra. I Sverige intar vi ofta en överdrivet positiv inställning till allt som är nytt, smarta telefoner inkluderat.

”Att behärska tekniken kommer att bli livsviktigt för nästa generation. Delvis för att konkurrera om jobben mot övriga världen, men också för att överhuvudtaget kunna få ett jobb här i Sverige”, skrev exempelvis IT-företagaren och socialdemokraten Michael Ländin i ett debattinlägg för några år sedan när diskussionen om mobiler i skolan gick varm (DN 18/1 2016).

Men att scrolla på appar som Snapchat och Tiktok är inte samma sak som att vara duktig på att programmera. Ska man lära sig det måste man ha en god koncentrationsförmåga. Ska man bli bra på något - oavsett om det handlar om att koda, spela piano eller lära sig främmande språk - måste man stå ut med att ha tråkigt ibland. Det finns ingen genväg runt detta, oavsett hur mycket pedagogerna pratar om att lärarna ska väcka elevernas inre lust att lära. Den som har svårt att ta sig an uppgifter som kräver fokus under en längre tid kommer helt enkelt ha svårare att bli framgångsrik på arbetsmarknaden.

Den som inte har förmågan att stå ut med att det är tråkigt kommer inte att klara av högre studier. Koncentration riskerar att bli en klassfråga. Förmågan att sitta still och arbeta utan att ta upp mobilen, att klara av att läsa en bok eller att lyssna uppmärksamt i mer än tio minuter kommer troligtvis att vara mer efterfrågad på framtidens arbetsmarknad än att man är ”haj på det här med sociala medier”.