Inte en upplevelse.
Inte en upplevelse. Bild: ERIK MÅRTENSSON / TT

Karin Pihl: Jag har fått nog av att betygsätta mina ”köpupplevelser”

Den moderna kapitalismen tränger sig in i våra känsloliv. Man förväntas hysa känslor inför trista vardagsbestyr, som sedan ska utvärderas på en skala ett till fem.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS

Nyligen köpte jag en ny golvmopp via en webbutik. Efter att jag betalat och hämtat ut paketet hos postombudet trodde jag att det var det. En vardagsgrej avklarad, check, dags att ta tag i tvätten.

Men icke. Affären såg mitt köp som en nyetablerad relation som behöver vårdas med lyhördhet och återkoppling. Med fakturan fick jag också ett mejl där man ville veta om jag var nöjd med min ”betalningsupplevelse” och hur många stjärnor jag gav den.

Sedan kom ett till mejl som uppmanade mig att betygssätta min ”köpupplevelse”.

Det tycks vara en etablerad term för aktiviteten ”handla något”. Och samma sak där: min erfarenhet av golvmoppen skulle betygsättas. Dessutom ville de veta hur sannolikt det är att jag rekommenderar min ”upplevelse” av moppen till familj, vänner, kollegor och bekanta.

ANNONS

Denna historia är på intet sätt unik. Nu för tiden uppmanar varje företag att man betygsätter deras varor och tjänster. Genom sms- och mejlterror försöker de fiska efter bekräftelse: Snälla, ge oss stjärnor! Kom ihåg att lämna ett omdöme! Din upplevelse är viktig för oss!

Systemet finns även i fysisk form. Affärer, flygplatser och vårdinrättningar har numera inte sällan en liten altarliknande inrättning vid utgången där man kan trycka på en grön, gul eller röd knapp för att markera missnöje eller visa uppskattning.

Även arbetslivet är drabbat. Det finns i dag mängder av konsultföretag som erbjuder tjänster som ska undersöka de anställdas upplevelser av arbetsplatsen.

LÄS MER: Rädda Svenska akademiens ordbok!

Jag förstår syftet. Företag vill behålla sina kunder och medarbetare. Men att alla dessa betygssättningar och enkäter ger någon värdefull information är tveksamt. På samma sätt som dokumentation i offentlig sektor dränker anställda i onödig byråkrati är det sannolikt att företag bara slösar med resurser. För hur mycket information kan en siffra ge? Fastighetsmäklare stoltserar med sina 4,7 stjärnor vilket är mer än konkurrentens 4,5. Vad säger det?

De ständiga kraven på utvärderingar av "upplevelser" rör också upp irritation. Irritation över att man förväntas fylla i en massa strunt och irritation över det kladdiga språket, som målar upp en illusion att inköp av nödvändiga varor är något man borde hysa känslor inför.

ANNONS

Enligt Svenska Akademiens ordlista är en upplevelse en ”erfarenhet ofta av särskilt givande slag” och tar som exempel ”​det var en upplevelse att se vattenfallet”.

Att se Niagarafallen är säkerligen en upplevelse. Att köpa en golvmopp är det inte. Inte heller att gå genom säkerhetskontrollen på Landvetter eller handla tandtråd på apoteket.

Vi nutidsmänniskor tycks inte stå ut med tanken att vissa saker man måste göra är tråkiga. Åtminstone tror företagen det. Därför måste minsta vardagsbestyr beskrivas som en ”upplevelse”, som man dessutom förväntas ägna så mycket emotionell kraft åt att den kan utvärderas på en skala ett till fem.

Detta är den moderna kapitalismen. Den tränger sig in i våra känsloliv. Unga människors idoler på sociala medier är stöttande förebilder samtidigt som de kränger mascara. Mode och rakhyvlar säljs med löftet om att ge köparen bättre självförtroende. Och varenda företag måste i dag signalera moraliskt rättrådiga känslor genom att vara miljömedveten, antirasistisk och feministisk.

Kan man inte en endaste gång bara få köpa något och sedan gå hem.

LÄS MER: Det är trots allt bara ett namn

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS