Konstnären Lap-See Lam har rankats som en av Europas mest lovande unga konstnärer av tidningen Forbes. I sitt sommarprat väver hon in drömlika scenarior med kinakrogens historia i Sverige.
Konstnären Lap-See Lam har rankats som en av Europas mest lovande unga konstnärer av tidningen Forbes. I sitt sommarprat väver hon in drömlika scenarior med kinakrogens historia i Sverige. Bild: Mattias Ahlm

Recension: ”Sommar i P1” – Lap-See Lam

Konstnären Lap-See Lam tar med lyssnaren på en suggestiv resa genom drömmar och minnen – och berättar samtidigt kinakrogens historia i Sverige.

ANNONS
|

En hand sticks ned i en tunna med ris och vi hamnar i en dröm, eller kanske i ett minne, kanske båda. Lap-See Lam säger själv att lyssnaren får bestämma om man vill tro på det hon säger eller inte.

I sitt sommarprat tar konstnären med oss på en resa genom tiden. Historien om hur kinakrogarna etablerades i Sverige berättas i drömlika scenarier där det kan regna drakfjäll. Men samtidigt tar hon fäste på faktiska platser, så som drakbåten i förfall vid Drömmarnas kaj eller restaurangen Kinesiska muren – den första krogen av sitt slag i Sverige.

Lyssnaren får även delar av Lap-See Lams egen historia, eller iallafall det som hon grubblat över, det som hennes konstutövande sedan tagit avstamp i.

ANNONS

LÄS MER:Tai Shanghai var stället att gå till

Vem?

Lap-See Lam är en 31-årig konstnär född och uppvuxen i Stockholm. Hon rankas som en av Europas mest lovande konstnärer av tidningen Forbes. I år mottog hon även Dagens Nyheters kulturpris och hennes verk ”Mother's tongue” finns numera i Moderna museets permanenta samling.

Lap-See Lams konst kretsar ofta kring kinakrogens historia och kulturell identitet. Hon använder 3D-scanning för att undersöka realism, platsbegrepp och olika föreställningar och perspektiv. Hon debuterar som sommarvärd.

Det handlar om en mormor som vill skapa en egen plats i ett nytt land, om hur kinakrogarna som var på frammarsch nu är på väg bort. Oundvikligen blir det också ett samtal om Europas exploaterande av kinesisk kultur, hur Sverige slits mellan fascination och rädsla för ”den gula faran”. Konstnären menar att historien behöver hemsöka oss ibland, och påminna om att vi som personer också är levande arkiv.

Det är ett spännande och fartfyllt prat, varvat med helt instrumentell musik. Stundtals blir det dock lite väl mycket ljudeffekter och rösten riskerar att drunkna i dramatiken vilket är synd. Den bär sig alldeles utmärkt på egen hand.

LÄS MER:Recension: Sommar i P1- Tareq Taylor

LÄS MER:Kommersen ska rivas – och flytta in i Kinesiska Muren

Sommarpratare 22/7:

Jens Stoltenberg, NATO:s generalsekreterare.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS