Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Riktigt gött mos som inte blir klistrigt

Alexandra Zazzi svarar på läsarbrev och ger ett recept på potatismos.

Hej Alexandra!

Jag har nyligen flyttat in i eget boende och lagar mat själv. Jag tycker om att laga mat och att vara i köket. Jag har ett problem med mos som potatismos. Ibland blir det klistrigt. Ibland bra, gör jag något fel?

Tack Flitiga Lisa

Hej Flitiga Lisa!

Gratis till det nya boendet och kul att du trivs i köket. Lite svårt att säga vad du gör när du inte får perfekt resultat. Några saker som skapar klistrigt potatismos är:

• Man vispar exempelvis för länge med elvisp med fel mängd vätska.

• Man har fel potatissort (typ sommarpotatis gör moset klistrigt) den bästa sorten är mjölig potatis.

• Man har kokat potatisen fel, potatisen är till exempel ojämnt kokt.

• Moset har blivit för kallt under tillagningen, mjölk och smör är för kallt.

Mitt sätt att göra mos är väldigt enkelt, tillsätter man gräddmjölk blir det ännu lyxigare (och kaloristinn) så det är inget måste.

Gött mos

4 personer

• 1 kg potatis, mjölig sort.

• 25–30 g smör, rumstempererat

• 1,5 dl mjölk

• 0,5 dl grädde (valfritt, byt eventuellt ut mot potatisvatten eller mjölk)

• Muskotnöt efter smak

• Vitpeppar efter smak

• Salt efter smak

Gör gärna så här:

Skala potatisen och dela en gång till jämnstora bitar, lägg i en stor kastrull. Täck med 4 liter kallt vatten, vänd i 1–1,5 msk salt. Lägg på lock och låt koka upp, sänk då värmen så att det sjuder. Cirka 10–20 minuter beroende på hur stora bitar, känn med sticka att de är genomkokta, de får inte falla isär och bli vattniga. Häll av vattnet ordentligt och låt potatisen ånga av någon minut (du kan spara potatisvattnet om du önskar baka bröd på det).

Tag hälften av smöret, all mjölk och grädde och låt sjuda i en kastrull tills smöret smält. Stompa potatisen med en puréstöt och pytsa i gräddmjölken lite i taget tills det är bra konsistens. Smaka av med muskotnöt, salt och peppar. Tag slutligen en ballongvisp och vispa i klickar av det sista smöret till en fluffig konsistens, tillsätt eventuellt mer vätska till ditt perfekta mos. Servera genast.

Vill du leka lite med färg och smak, rör i 1 dl kokt puread spenat och 2–3 msk riven Västerbottenost.

Hej Alexandra!

Hur är det med potatis? Är det bättre att äta kall än varm?

Lev väl Ulrika

Hej Ulrika!

Slänger in din fråga eftersom det redan är potatis på tapeten i dag. Och tyvärr, kära läsare, efter ha frestat er med något så gott som äkta mos måste jag berätta att det är rätt onyttigt att göra mos på potatisen. När man mosar den frigör man upp till 20 procent mer socker än om man bara kokar och skär den. Så ät med måtta. Och ja, ­Ulrika, låter man dessutom den kokta, hela potatisen kallna omvandlas stärkelsen och dess GI-värde blir nästan en tredjedel mindre än i sin varma form. Då blir den nyttig att äta och trevligt mättande.

Och när vi ändå pratar mosande och nyttighet så har jag en liten varningsklocka till, något jag har börjat bli medveten om eftersom jag startar varje morgon med en smoothie på frukt och grönsaker. Även frukt släpper mer socker i mosad form än hel form. När man gör mos av kolhydrater, typ frukter, potatis och andra kolhydrater (grönsaker, rotfrukter med mer) förvandlas stärkelsen. Så ett äpple är nyttigast att äta hel, om man är orolig för sockret. Vitaminer och mineraler påverkas inte i samma grad, så det är fortfarande nyttigt, jag vill verkligen inte få er att sluta med smoothie och byta det mot sämre alternativ. Förvirrande? Ja det är inte alltid helt lätt med kosthållning. Men ät naturligt, öka andelen frukt och grönt i maten och laga från grunden så har ni kommit en bra bit på väg.

Vill du också ställa en fråga till Alexandra Zazzi? Mejla [email protected]

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.