Maria Näslund: Recension: Fyra deckare att plöja i jul

En hemvändardeckare i Västerbotten, en kriminalroman med AI i fokus och ett mystiskt mord i Västra hamnen i Malmö. Maria Näslund recenserar fyra nya deckare att försvinna i under julledigheten.

”En bondes död” av Negar Naseh och David Sandström, Romanus & Selling

Svenska Deckarakademin utsåg nyligen ”En bondes död” till årets debut – och det måste man nog säga att de gjorde rätt i. Det är en spänningsroman med betoning på roman där polisens utredning visserligen driver berättelsen framåt men där resan är målet.

Utredaren Marita, som är sjukskriven efter en cancerdiagnos, lämnar Stockholm för att återhämta sig i stugan i sin hemby i Västerbotten. Hon har en komplicerad relation till sin vuxna dotter, men en betydligt lättare till barnbarnet som ska hälsa på under sommarlovet. Som av en händelse har en man i trakten hittats död under mystiska förhållanden och Marita kan inte låta bli att börja gräva i fallet.

Som hemvändarupplägg är det knappast unikt, men här finns en omsorg om miljöer och personer som sticker ut. Negar Naseh och David Sandström laddar varje scen med närvaro; en tystnad kan säga lika mycket som ett replikskifte och när Marita tar ett kvällsdopp i sjön stiger doften av svensk sommar ur boksidorna. De flesta karaktärer är befriande mänskliga och det gäller även Marita och den yngre kollegan Bahar som har de självklara huvudrollerna i romanen som är första delen i Brännlidenserien.

Här frodas uttryck och markörer som effektivt förflyttar oss till en alldeles särskild del av landet, men vi bjuds också på en och annan berättigad markering. Som när barnbarnet Karla säger till sin mormor att hon ”älskar Norrland” och Marita svarar med att skaka på huvudet och säga: ”Västerbotten Karla, det här är Västerbotten.”

Det är det onekligen.

”På ett ögonblick” av Jo Callaghan (översättning Hanna Williamsson), Modernista

AI är på flera sätt en tacksam ingrediens i thrillergenren, inte minst i dystopiska berättelser där människan hotas av det hon själv skapat. Debutanten och AI-forskaren Jo Callaghan har valt en annan ingång när hon för in den nya tekniken i sin kriminalroman och resultatet är en spännande men också underhållande deckare som ger utrymme för humor i mötet mellan människa och maskin.

Här följer vi kriminalintendent Kat Frank som är nybliven änka och ensamstående mamma till en tonårskille. När hennes chef väljer ut henne till ett pilotprojekt där man ska testa om AI kan effektivisera och hjälpa polisen att utreda brott, är hon skeptisk men bestämmer sig för att ge det en chans. Snart jobbar hon tätt tillsammans med Lock, ett AI-hologram som arbetar logiskt, ofattbart snabbt och efter sannolikhetsuträkningar – men som har vissa utmaningar vad gäller social kompetens. Kate som är känd för att gå på magkänsla stöter på en hel del problem med sin nya partner, men har även nytta av honom (eller det, som hon föredrar att kalla den bärbara assistenten) och längs vägen uppstår något som kan likna vänskap.

De två kalla fall som utreds blir inte oväntat heta och en kamp mot klockan för att hitta förövaren innan det är försent tar vid. Men trots bladvändarspänning och stort fokus på förhållandet mellan logik och känsla är det den trovärdiga och väldigt fina skildringen av relationen mellan mamma och tonårig son som stannar kvar efter läsningen. Mänskliga känslor – bra grejer ändå.

”Dödens vik” av Kate Rhodes (översättning Katarina Falk), Printz Publishing

Ibland är halva nöjet med en deckare att man upptäcker en ny del av världen. Som Scillyöarna utanför Cornwalls kust. Nyss ett namn som möjligen väckte ett vagt minne från någon geografilektion på 80-talet och nu, 400 sidor senare, högt upp på min ö-nskelista bland andra öar man vill besöka. Det är alltså på denna spännande plats som den brittiska författaren Kate Rhodes förlagt handlingen till sin serie om polisen Ben Kitto som i första delen återvänder till den lilla ön Bryher där han växte upp. Efter en traumatisk upplevelse i jobbet hemma i London ska han försöka sig på lite semester bland släkt och barndomsvänner. Det går som för alla andra poliser i kriminalromaner som ska vända hem för att vila upp sig, nämligen jättedåligt. Samma dag som Ben anländer har en sextonårig flicka försvunnit och det dröjer inte länge förrän hon hittas mördad på stranden vid Hell Bay (det heter så, även i verkligheten). På grund av en kraftig storm har inte en enda båt kunnat lämna hamnen, vilket rimligtvis borde betyda att mördaren är kvar på ön.

Ben försöker hitta sanningen bland de få invånarna i detta nästan slutna rum, medan havet vaktar stränderna och hans hund nosar upp en ny bekantskap. Då försvinner ytterligare en person. Det är en fascinerande miljö som Rhodes levandegör och här finns flera intressanta karaktärer att återvända till. Utredningen tar några olika vägar och upplösningen lyckas överraska i alla fall den här läsaren. Jag lägger både Kate Rhodes och Scillyöarna på minnet.

”De utvalda” av Helena Kubicek Boye, Norstedts

Efter ett antal böcker i serien om psykologen Anna Varga har Helena Kubicek Boye bytt förlag för att påbörja en ny spänningsserie – med en annan psykolog i huvudrollen. Hon heter Kattis Olsson, är ensamstående mamma efter en skilsmässa och hyr en lägenhet på en husbåt i Västra hamnen i Malmö. Där bor hon med sina sjuåriga tvillingar som varannan vecka är hos sin pappa och hans nya kvinna. Kattis arbetsplats är en samtalsmottagning som hon delar med en kollega men hon längtar i smyg tillbaka till jobbet som profilerare hos Malmöpolisen. Där ingick hon tidigare i en specialgrupp för grova brott och när de forna arbetskamraterna plötsligt behöver henne igen tackar Kattis genast ja, medveten om att det kommer att ställa till hennes liv och vardag. En man har hittats mördad i en hiss vid sin lägenhet i Västra hamnen och är dessutom brännmärkt över munnen. Utöver Kattis får gruppen ett tillskott från Stockholm i utredaren Truls Reimer som är tvångsförflyttad efter attitydproblem.

Med andra ord är det bäddat för interna konflikter, utöver Kattis privata strider med exmannen som ogillar hennes nygamla arbete. Samtidigt följer vi utredningens olika spår, och Kattis egna äventyr, i jakten på en mördare som verkar ha ett särskilt syfte. Det är ett imponerande högt tempo med tanke på hur många personer som ska introduceras och hur gärna och ofta författaren vill förklara deras beteenden. Ett par cliffhangers lovar fortsatt dramatik för både Kattis och Truls i nästa bok.