Recension: ”Där allt är kontrapunkt tid” av Göran Sonnevi

I Göran Sonnevis tjugotredje diktbok hänger allt och alla samman. Människan framstår som på en gång ytterligt specifik och så allmängiltig att hon närmast liknar en ekvation. ”Där allt är kontrapunkt tid” låter sin förundrade läsare ana en större ännu okänd ordning, skriver Mikaela Blomqvist.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

Enligt den österrikiske logikern och matematikern Kurt Gödel finns det inga system som är både heltäckande och motsägelsefria. Hans tankar är en återkommande stötesten i Göran Sonnevis poesi. I nya diktboken ”Där allt är kontrapunkt tid”, som är Sonnevis tjugotredje sedan debuten 1961, kan man läsa om ett Gödelsansikte, ett Gödelstorn och en Gödelskrater.

Sonnevi skriver fram ytterligheter och låter dem flyta in i varandra: ”Kollektive Sade! / Kollektive Mozart!” sägs sammanblandas i ett enda växande ansikte. Korta dikter framställer ett paradoxalt befolkat intet: ”Tystnadens torn växer, / i hård fogning, ur skärvorna av / alla de utplånades röster”.

Men precis när man är på väg att förlora sig bland alla satser och motsatser kommer en dikt där den dialektiska svindeln tillämpas på den svenska samtidens stora ödesfråga:

ANNONS

”De, som bränner böcker / bränner därmed yttrandefriheten / och i förlängningen / de människor / dessa böcker betyder något för / Det är samma logik / som skulle göra det möjligt / att på demokratisk väg / upphäva demokratin”.

Fast när jag läser om dikten fastnar jag vid det gåtfulla kommatecknet i dess första rad. Det är som att dikten egentligen ska säga något annat, som den aldrig kommer fram till efter den preciserande bisatsen.

Inte här i alla fall. I sin essäbok ”Inte en punkt” (2018) visar Arne Melberg hur Sonnevi genom hela författarskapet fortsätter att skriva en enda lång dikt. Han låter bli att sätta punkt i både överförd och konkret bemärkelse – den sista punkten ska ha placerats ut 1967.

Även skildringar av det till synes mest privata, som samtal med vänner eller sex med hustrun, kan ordnas in i Sonnevis större estetik.

Melberg visar också övertygande att Sonnevi inte, som det gärna hävdas, skriver dagboksdikt. Även skildringar av det till synes mest privata, som samtal med vänner eller sex med hustrun, kan ordnas in i Sonnevis större estetik.

I den nya samlingen låter titelns kontrapunktiska tid dikterna röra sig mellan dagarna innan Sonnevis födelse 1939 och 2023. Ett samband upprättas däremellan genom krigen. En längre och mer expansiv dikt behandlar de hundra första dagarna av Rysslands invasion av Ukraina. Det får poeten att minnas tidigare krig och konflikter och den egna diktningen om desamma.

ANNONS

”Någon förebrådde mig att jag skrev om Pol Pots läger i djungeln / som en taggtrådinhängd mandala” skriver Sonnevi och bjuder därmed in till frågor om vad och hur det är möjligt att skriva som svensk poet.

Men poängen med Sonnevis dikt är ju att allt och alla hänger samman. ”I det minst vidriga / finns då också mänsklighet Då också i det mest vidriga?” är en fråga som krigen riktar även till oss. Det handlar inte om medlidande utan om existensen som sådan. I Sonnevis poesi är människan varken ensam eller fri.

På samma sätt läses de längre dikterna – här finns ytterligare en som skildrar en resa till Öland – bäst som konkretisering av det de korta, koncentrerade dikterna uttrycker som teori. Sonnevis poesi framställer människan som på en gång ytterligt specifik och så allmängiltig att hon närmast liknar en ekvation. Varje egenhet kommer förr eller senare att räknas samman i en större summa.

En av dikterna berättar att vi lever ”som lokalt formaliserbara system / inbäddade / i en större / ännu okänd / ordning För oss / alltså / en oordning”. En större ännu okänd ordning? ”Där allt är kontrapunkt tid” låter, liksom hela Göran Sonnevis författarskap, sin förundrade läsare ana den.

ANNONS

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Vi vet fortfarande inte vad autistiskt skrivande är

LÄS MER:Recension: ”Övre port, nedre port” av Geir Gulliksen

LÄS MER:Recension: ”Om uträkning av omfång 3” av Solvej Balle

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS